Zó gebruik je Slack om met collega’s te communiceren

Stijn Peters-Sengers
Stijn Peters-Sengers

Momenteel wordt Nederland geadviseerd om zoveel mogelijk thuis te werken, een reden voor ons om te delen hoe wij als bedrijf in deze tijd volledig operationeel blijven. Een belangrijke applicatie die hieraan meedraagt is Slack. Bureau Vet gebruikt Slack al een aantal jaar om onderling te communiceren en we zijn er zeer tevreden over. In deze blog vertellen we je waarom wij vinden dat Slack dé manier is om als collega’s verbonden te blijven in tijden dat bijna iedereen thuiswerkt.

De start-up Slack is sinds de oprichting in 2013 uitgegroeid tot een miljardenbedrijf, mede door investeringen van honderden miljoenen van onder andere Google en belangrijke Amerikaanse investeringsmaatschappijen. Slack heeft zijn succes niet alleen te danken aan investeringen, maar ook aan het feit dat zij grote bedrijven zoals Adobe, Facebook en New York Times (en Bureau Vet ;-)) tot klanten mogen beschouwen.

De kracht van Slack zit hem in het feit dat het alle communicatie in een bedrijf samen kan brengen op één plek, die zeer overzichtelijk en makkelijk doorzoekbaar is. Het is in feite niet meer dan een chatroom met je collega’s, maar door integraties met verschillende systemen (waaronder bijvoorbeeld HubSpot, Dropbox of Google Drive) is de app slimmer dan je denkt.

Met Slack kun je zeer gemakkelijk groeps- en privégesprekken voeren, bestanden delen en taken verdelen onder collega’s. De app is beschikbaar op desktop, in de browser en op mobiele apparaten (iOS en Android). Met Slack kun je per onderwerp een chatroom aanmaken. Bureau Vet heeft bijvoorbeeld voor iedere klant een eigen Slack-kanaal, waarin onze collega’s kunnen overleggen. Daarnaast kun je met chatrooms onderscheid maken tussen je marketingteam, salesteam, directie en andere projectgroepen of afdelingen.

Gratis te gebruiken

Slack is gratis te gebruiken, maar beschikt ook over een betaalde versie, die wij zeker kunnen aanraden. Hiermee worden je gesprekken onbeperkt lang opgeslagen in de cloud en krijg je extra functionaliteiten. Zo kun je met de betaalde versie ook videobellen met collega’s en integraties uitvoeren. Een belangrijke integratie die Bureau Vet heeft geïmplementeerd is Google Drive.

Het hele team van Bureau Vet gebruikt Google Drive als cloudopslagdienst. Al onze bestanden staan in Google Drive en zijn voor iedereen binnen Bureau Vet vindbaar. Op Slack kunnen we Google Docs bestanden delen en direct openen, zonder dat we daar Slack voor hoeven te verlaten. Meer weten over Google Drive? Klik dan hier

Integratie van HubSpot in Slack

De integratie met HubSpot is ook zeer waardevol. Indien jij HubSpot gebruikt, kun je bijvoorbeeld een Slack-gesprek omzetten naar een HubSpot-taak. Mocht je bijvoorbeeld in een chat met jouw collega zeggen dat jij wel even contact opneemt met de betreffende klant, kun je met je rechtermuisknop dit gemakkelijk omzetten naar een taak in HubSpot, zodat het niet vergeten wordt!

Ook krijg je vanuit je HubSpot CRM notificaties, die je uiteraard zelf kunt instellen. Bijvoorbeeld als er een nieuwe lead binnenkomt, of als Ook kun je binnen Slack zoeken naar een lead, die je dan in een chatbericht kunt meesturen. Zo kun je een lead met alle benodigde informatie gemakkelijk doorsturen naar een collega van sales. Ook kun je de HubSpot livechat voeren vanuit je Slack-app.

Eindeloze mogelijkheden

Je kunt met deze integraties Slack oneindig veel opdrachten geven om op de hoogte gehouden te worden van verschillende dingen op verschillende platforms.

Met een Twitter integratie kun je bijvoorbeeld een notificatie ontvangen als een concurrent een tweet plaatst, of als er een tweet geplaatst wordt op de hashtag die jij volgt. Hier ontvang je dan binnen Slack een notificatie van. Zo zijn er nog honderden andere integraties die bevorderend kunnen zijn voor jouw productiviteit of je helpen met project management.

Slackbots

Behalve integraties zijn er ook Slack-bots die als hulpje fungeren en jouw werkdag een stukje makkelijker maken. Je kunt deze bots downloaden (of zelf instellen) en zij kunnen bijvoorbeeld binnen een team automatisch het juiste moment voor een vergadering kiezen of lunchafspraken maken met collega’s. Dit doe je met één druk op de knop.

Ook kun je een andere bot de opdracht geven om een websitescan uit te voeren op een bepaalde URL. De resultaten kun je vervolgens gemakkelijk openen in Slack. Zoals ik al zei, de mogelijkheden zijn eindeloos!

Meer weten over deze tool?

Wil jij meer weten over cloud-based werken binnen een team met onder andere Slack? Neem dan eens contact op of plan direct een call met de onderstaande knop.

Plan een call

 

Gepubliceerd op 19 maart 2020