Wordpress Meetup in het teken van de Gutenberg editor

Indra Pinsel
Indra Pinsel Front-end & UX-developer

Op woensdag 13 december was het weer tijd voor het periodiek terugkerende evenement “Wordpress Meetup” in Nijmegen. Ook bij deze editie van de Wordpress Meetup werd Bureau Vet weer door een aantal online marketeers vertegenwoordigd. De Meetup stond deze keer in het teken van de verandering van Wordpress en Neuromarketing.

Gutenberg editor

Wordpress zal in 2018 de belangrijkste verandering in haar bestaan ondergaan. De huidige editor zal vervangen worden door de Gutenberg editor. Dit is een verandering die langzaam gebracht wordt, vanwege de impact die deze verandering met zich meebrengt. Zoals je op de afbeeldingen kunt zien zal de editor een complete metamorfose ondergaan.   

Gutenberg-3.png

 (Gutenberg Editor)

Als je de Gutenberg editor plug-in downloadt dan kun je deze editor nu al gebruiken. Er is nog geen definitieve release gekoppeld aan de editor. Bij lancering van de Gutenberg editor zal Wordpress naar alle waarschijnlijkheid de mogelijkheid bieden om een keuze te maken tussen de oude- en de nieuwe editor. Uiteindelijk zal iedereen verplicht worden om de Gutenberg editor te gebruiken.

Wordpress huidige editor (Huidige Wordpress Editor)

Better front editing experience 

Het belangrijkste voordeel van de Gutenberg editor sluit aan op de bekende kreet: “What you see is what you get”. Het huidige Wordpress is al visueel ingesteld. Vergeleken met andere Content Management Systems (CMS) hoef je in Wordpress al bijzonder weinig content als HTML-tekst op te maken. Wordpress wil hier echter nog meer winst uithalen. Wanneer je tekst en afbeeldingen in de Gutenberg editor plaatst dan zal het direct duidelijk worden hoe de preview eruit komt te zien.

Daarnaast is er een blokkensysteem ingebouwd zodat jij jouw tekst en afbeeldingen snel en eenvoudig kunt structureren. In onderstaande afbeelding geven we jou een eerste indruk van hoe het werkt. Daarnaast kan men met de Gutenberg editor feedback geven op de content. Dit is vergelijkbaar met de functie controleren in Word. Dit biedt webtekstschrijvers de mogelijkheid om het verhaal direct in de editor op te maken. Hierdoor hoeft het niet eerst in Word geschreven te worden.

Gutenberg editor - What you see is what you get

Neuromarketing

Na de pauze kwam Evert Semeijn vertellen over het onderwerp neuromarketing. De presentatie stond in het teken van conversie-optimalisatie door aandacht van de bezoeker vast te houden en afleiding zien te vermijden.

In feite wordt ons gedrag niet gestuurd door onze ‘vrije wil’, maar door onbewuste processen. 95% van ons gedrag gebeurt onbewust. Dit betekent dat 5% van alles wat we doen van tevoren gepland is. Hier denken we eerst over na voordat we het uitvoeren. Dit roept een interessante vraag op: “Is rationaliteit een illusie?”. Er zijn honderden antwoorden op te bedenken. Feit is dat we vaak onbewust beïnvloed worden.

Neuromarketing gebaseerd op aandacht en afleiding

Marketeers kunnen perfect inspelen op attention en distraction. Vaak zijn het de kleine dingen die het verschil maken. Een perfect voorbeeld van neuromarketing is het plaatsen van een vliegje of een doel in een urinoir. Dit zorgt ervoor dat heren onbewust vaker raak mikken, doordat het de aandacht trekt. Eigenaren van een webshop kunnen afleiding vermijden door de menubalk weg te halen tijdens het bestelproces. Dit verkleint de kans op bezoekers die het winkelwagentje verlaten.

Neuromarketing

Meer informatie over een succesvolle website?

Wil jij meer informatie over een conversie geoptimaliseerde website? Download dan nu de gratis whitepaper ‘50 tips voor een succesvolle website'.

Front-Cover-MOCKUP.png

Download whitepaper

Gepubliceerd op 19 december 2017