Wat zijn de mogelijkheden van de HubSpot chatbot?

Jaap Rutten
Jaap Rutten

(Potentiële) klanten verwachten tegenwoordig dat ze gemakkelijk en snel contact met je kunnen opnemen. Dat gebeurt vaak via Facebook Messenger of een live-chat op jouw website. Maar voor veel bedrijven is het een grote uitdaging om alle 1-op-1 gesprekken direct te beantwoorden. De oplossing: de HubSpot chatbot! Met de chatbot ontlast je niet alleen jouw serviceafdeling en ben je ook nog eens 24/7 bereikbaar. In dit artikel bespreken we niet alleen de voordelen van de HubSpot chatbot, maar leggen we je ook a.d.h.v. een stappenplan uit hoe je direct aan de slag kan.

Wat is een chatbot?

Een chatbot is zoals je aan het woord kan afleiden een combinatie van een chat en robot. Een chatbot is een type bot dat is ontworpen om op een gesprek met mensen te communiceren, gebaseerd op een programmering. Het grote voordeel hiervan is dat je niet direct hoeft te reageren, maar dat de eerste interactie met jouw bezoekers een geautomatiseerd proces is.

HubBot\\

Wat zijn de voordelen van de HubSpot chatbot?

1. 24/7 bereikbaar

De HubSpot chatbot staat 24 uur 7 dagen in de week aan. Jouw bezoekers krijgen dus ook buiten kantooruren antwoord op hun vragen. Deze digitale collega zal je dus niet in de steek laten als jij thuis bent.

2. Ondersteuning van je serviceafdeling

De chatbot is in staat om op veel vragen een (eerste) antwoord te geven, dit geeft meer rust bij de klantenservice van jouw organisatie. De chatbot van HubSpot kun je ook zo instellen dat de bezoeker op het punt komt dat hij of zij via de chatbot doorverwezen wordt naar een “echte” chat met een van je medewerkers.

3. Kostenbesparing

Door een chatbot in te zetten voor eenduidige vragen en medewerkers in te zetten voor complexere vragen, bespaar je in de kosten. Ze zijn namelijk minder lang bezig met het beantwoorden van vragen.

4. Eenvoudig in te stellen

De chatbot van HubSpot is erg gemakkelijk in te stellen. Je hebt dus echt geen (codeer) ervaring nodig. HubSpot biedt namelijk verschillende sjablonen aan op basis van het doel van jouw chatbot. Dit wordt duidelijker wanneer je de vier stappen bij het creëren van een chatbot hieronder volgt.

Creëer een chatbot in 4 stappen

Ga via het tabblad in het HubSpot menu naar conversations>chatflow. Druk rechtsboven op de knop “create chatflow”. Maak vervolgens de keuze of je de chatflow op je website of Facebookpagina wilt plaatsen. Daarna heb je de keuze uit acht verschillende chatflows, zes hiervan zijn verschillende soorten chatbot varianten. Zo kun je in HubSpot een chatbot gebruiken als automatische agenda of een chatbot activeren die alleen beschikbaar is buiten kantooruren. Wanneer je deze keuze hebt gemaakt selecteer je welke afdeling/medewerkers betrokken is en welke taal je de chatbot wilt laten "spreken".

Stap 1 – maak een chatflow

Begin met een welkomstbericht. Daarna kun je door op het plusje te klikken verschillende blokken toevoegen. Je kan bijvoorbeeld een bericht sturen waarin je vraagt naar de interesse van een websitebezoeker: is de bezoeker geïnteresseerd een specifiek product of in de prijs daarvan?  Ook heb je de optie om (uiteindelijk) naar de naam en het e-mailadres van deze bezoeker te vragen. In de lijst hieronder zie je welke opties je hebt om een “flow” in te stellen.

Chatbot opties

Stap 2 – target: waar en wanneer wordt je chatbot geactiveerd?

Bepaal op welke webpagina(’s) de chatbot weergeven wordt. Ook kun je ervoor kiezen om het alleen te laten zien aan specifieke gebruikers. Bijvoorbeeld alleen aan bestaande contacten of juist alleen aan nieuwe bezoekers. Hierin kun je heel specifiek filteren: je kan zelfs aangeven dat de chatbot alleen weergeven wordt aan contacten die op een bepaalde CTA geklikt hebben of die jouw website een x aantal dagen geleden hebben bekeken.

Stap 3 – weergaven: ontwerp het uiterlijk van jouw chatbot

Geef jouw chatbot een naam met profielfoto. Ook kun je instellen wanneer deze chatbot tevoorschijn komt. Bijvoorbeeld nadat een bezoeker een x aantal seconde op de pagina is of nadat hij over de helft van de webpagina is gescrold.

Stap 4 – stel overige opties in

Om jouw chatbot gebruiksklaar te maken, kun je nog enkele opties toevoegen zoals: aangepaste foutberichten, taalinstellingen en GDPR-opties. Ook geef je aan wanneer deze chatbot op jouw website verschijnt: altijd of alleen buiten kantooruren.

Ga aan de slag!

Chatbots worden steeds “slimmer”. Hier kun jij vandaag nog van gebruik maken. Hiermee bespaar je een hoop tijd en je bent ook nog eens 24/7 bereikbaar. Heb je hulp nodig? Wij staan klaar voor je om te helpen bij de inrichting van een HubSpot chatbot, maar ook andere HubSpot tools.

Alles wat je moet weten over HubSpot

Download de HubSpot E-bible

Gepubliceerd op 4 september 2020