Wat is het verschil tussen een websitepagina, zoekwoordenpagina, landingspagina, bedankpagina en blog?

Gepubliceerd op 5 september 2018
Wat is het verschil tussen een websitepagina, zoekwoordenpagina, landingspagina, bedankpagina en blog?

Een website beschikt over meerdere type pagina’s. Zo zijn er websitepagina’s, zoekwoordenpagina’s, landingspagina’s, bedankpagina’s en blogs. Logischerwijs is iedere pagina voorzien van unieke content. Echter, de content binnen een type pagina wordt vaak wel op dezelfde manier gestructureerd. Hierdoor krijgen alle landingspagina’s één template. Dit geldt natuurlijk ook voor de andere onderwerpen. Kijk eens kritisch naar je website en stel dan eens de vraag: heeft ieder type pagina binnen mijn site zijn eigen template?

Websitepagina

Een websitepagina is een pagina die gekoppeld is aan de menustructuur van een website. Wanneer er voorafgaand een websitetraject een sitemap gemaakt wordt dan kijkt men naar de onderwerpen die toegevoegd worden aan het menu. Op dat moment worden de titels van de webpagina’s dus bepaald. Deze pagina’s zijn uiterst belangrijk, aangezien de bezoekers hier informatie kunnen vinden omtrent de hoofd- en nevenactiviteiten van een bedrijf.

Zoekwoordenpagina

Een zoekwoordenpagina is een pagina gericht op het bemachtigen van een hoge positie in de zoekmachines. Dit soort pagina’s zijn gefocust op één of enkele keywords waarop je graag wilt scoren. Zoekwoordenpagina’s worden voornamelijk geschreven voor SEO, maar af en toe fungeert een zoekwoordenpagina ook als bestemmingspagina voor een Google Ads advertentie.

Landingspagina

Een landingspagina is een pagina waarop een content offer te vinden is. Een content offer kan zich uiten in een whitepaper, een (link naar een) webinar, een zelftest, een checklist, enzovoorts. Nadat de bezoeker het formulier op de landingspagina ingevuld heeft krijgt hij of zij toegang tot het content offer. Vervolgens kun jij deze potentiële klant gaan bewerken via marketing automation. Je hebt nu immers de gegevens van de klant.

Bedankpagina

Nadat de lead het formulier op de landingspagina ingevuld heeft komt hij of zij op een bedankpagina terecht. Dit is een pagina zonder al teveel content. De bezoeker wordt bedankt voor het invullen van het contactformulier. Het content offer kan op de bedankpagina via een call-to-action gedownload worden. Echter is dit niet altijd van toepassing. In sommige gevallen wordt er een mail gestuurd waarin ze het content offer kunnen downloaden. 

Blog

Een blog is niet alleen een interessant artikel om te delen via social media. Het draagt daarnaast ook nog eens bij aan SEO. Een blog heeft een pakkende titel waarin vermeld wordt waar de blog over gaat en waarom dit onderwerp zo interessant is. Om je een duidelijke indicatie te geven: je bent nu een blog aan het lezen. Nu is het de vraag hoe je jouw bezoekers triggert tot het lezen van de blogartikelen die je schrijft. We hebben enkele tips voor jou op een rijtje gezet.

Meer informatie

Voordat jij aan de slag gaat met een nieuwe pagina is het dus uiterst belangrijk om te weten wat voor type pagina het gaat worden. Verplaats je in de klant en denk goed na over wat hij of zij op de pagina graag zou willen zien. Vind je het lastig om het type pagina te voorzien van passende content? Download onze whitepaper of neem contact met ons op. Wij helpen je graag verder!

New call-to-action

Meer informatie