Wat is het verschil tussen een webpagina en een zoekwoordenpagina?

Ellen van Zutphen
Ellen van Zutphen Inbound Marketing & Sales Consultant

Een website bestaat uit verschillende type pagina’s. Zo zijn er landingspagina’s, bedankpagina’s, blogs, webpagina’s en zoekwoordenpagina’s. Dit betekent dat je ervoor moet zorgen dat de content aansluit op het type pagina. Om dit te realiseren is het belangrijk dat je de verschillen tussen de type pagina’s makkelijk op kunt noemen. Wij proberen jou hiermee een handje te helpen via dit blogartikel waarin wij inzoomen op de verschillen tussen een webpagina en een zoekwoordenpagina.

Wat is een webpagina?

Een webpagina oftewel websitepagina is een pagina die gekoppeld is aan de menustructuur van een website. Voorafgaand aan ieder websitetraject wordt er een sitemap gemaakt. Dan wordt er gekeken naar de onderwerpen die toegevoegd worden aan de menustructuur van de website. Webpagina’s zijn dusdanig belangrijk, aangezien de websitebezoekers hier informatie kunnen vinden omtrent de hoofd- en nevenactiviteiten van een bedrijf.

Wat is een zoekwoordenpagina?

Een zoekwoordenpagina is een pagina die gericht is op SEO. Deze pagina wordt geschreven om zo hoog mogelijk te scoren op één of enkele zoekwoorden. Op deze pagina is het belangrijk dat het zoekwoord  regelmatig in de tekst terugkomt, maar let wel op. De zoekterm mag maximaal in 5% van de tekst voorkomen, anders gaat Google de tekst als spam ervaren. Daarnaast is het belangrijk dat deze pagina minimaal 300 woorden lang is. Wij geven je graag meer tips voor het schrijven van een SEO-pagina.

Lees hier meer over SEO

Wat is het verschil tussen een webpagina en een zoekwoordenpagina?

Zowel een webpagina als een zoekwoordenpagina kan hoog scoren in de zoekmachines, omdat beide type pagina’s SEO-geoptimaliseerd kunnen worden. Echter hebben beide pagina’s een ander doel. Een zoekwoordenpagina is er puur op gericht om te scoren op één of meerdere zoekwoorden, terwijl een webpagina een boodschap over moet dragen omtrent één van de hoofd- of nevenactiviteiten. Een webpagina heeft vaak een informatief of overtuigend karakter.

Meer weten?

Voordat jij aan de slag gaat met een nieuwe pagina is het dus uiterst belangrijk om te weten wat voor type pagina het gaat worden. Wordt het een zoekwoordenpagina? Ga dan eerst aan de slag met een keyword research zodat de pagina geschikte zoekwoorden bevat. Wil je een webpagina schrijven? Verplaats je dan in de bezoeker en bedenk wat hij of zij graag zou willen zien op de pagina. Onze whitepaper helpt je met het creëren van de juiste content. Kom je er toch niet helemaal uit? Neem dan gerust contact op met ons. Wij helpen je graag verder!

Front-Cover-leads-2.png

Informatie aanvragen

Gepubliceerd op 4 juli 2018