Wat is het verschil tussen een marketing funnel en een sales funnel?

Levi Meulensteen
Levi Meulensteen Inbound Marketeer

In de marketing funnel draait het om awareness te creëren bij jouw potentiële klant totdat deze lead je product wil hebben. Pas als de potentiële klant beseft dat hij een product of dienst nodig heeft (dankzij de marketing funnel), is hij klaar om een aanbod te ontvangen. In de sales funnel zorg je er vervolgens voor dat deze lead overgaat tot daadwerkelijke aankoop. In deze blog zoomen we verder in op de definities van en de verschillen tussen de marketing- en sales funnel.

Wat is een marketing funnel?

Een marketing funnel is een trechter waar de potentiële klant zich doorheen beweegt. Deze funnel begint als iemand lead is geworden doordat hij zich kenbaar heeft gemaakt door zijn gegevens achter te laten in ruil voor kwalitatieve content zoals een whitepaper, case study’s etc.

Hieronder zie je een voorbeeld. Ik leg stap voor stap uit hoe iemand dieper in de funnel komt:

  1. Ten eerste bepaal je de focusmarkt (B2B bedrijven in de ICT) met bijbehorende buyer persona. In dit voorbeeld willen we Ambitieuze Alex bereiken. 
  2. Deze potentiële klant ga je triggeren met content in alle fases van zijn buyer journey, te beginnen met de awareness fase zoals een whitepaper.
  3. Op basis van deze download ga je de lead verder nurturen en stuur je hem relevante content in de consideration fase, ofwel overwegingsfase.
  4. Tot slot probeer je de lead een actie te laten ondernemen in de decision fase (bv. Vraag een call aan). Op basis van deze decision aanvraag onder aan de funnel is de lead klaargestoomd voor een potentiële aankoop en wordt deze overgedragen naar de sales afdeling.

marketing funnel

Wat is een sales funnel?

Een sales funnel is een visuele weergave van hoe jouw potentiële klant zich door het aankoopproces heen beweegt. Deze wordt vaak weergegeven in een trechter omdat de kans dat een lead doorgaat naar de volgende fase steeds kleiner wordt. De sales funnel maakt inzichtelijk hoeveel klanten je daadwerkelijk hebt gerealiseerd met inbound sales uit het totaal aantal binnengekomen leads in de marketing funnel

Een voorbeeld van de sales funnel vind je hieronder:

Bureau Vet - sales funnel

Het grote verschil

In de marketing funnel draait het erom om awareness te creëren bij jouw potentiële klant tot het punt dat die klant het product wil hebben: hij is klaar om benadert te worden door sales. In de sales funnel zorg je ervoor dat de potentiële klant overgaat tot daadwerkelijke aankoop.

Marketing en sales alignment

Met een goed samenwerkend marketing & sales team kun je effectieve leads binnenhalen, waar vervolgens concrete deals uit voortkomen. Een goede aansluiting tussen marketing & sales is daarbij essentieel. Lees onze blog over marketing en sales alignment en we leggen je precies uit waarom marketing & sales alignment zo belangrijk is, waar de knelpunten zitten tussen marketing en sales en geven we 5 tips hoe je meer uit deze samenwerking kan halen.

Wil je meer weten over hoe je een goede marketing en sales funnel opbouwt?

Bureau Vet heeft brede ervaring op het gebied van marketing & sales zodat we je kunnen helpen om een op maat gemaakte marketing en sales funnel op te stellen. Dit doen we op basis van workshops of trainingen. Plan nu een call met Erik om de mogelijkheden voor jouw marketing & sales funnel te bespreken.

Vraag een workshop aan

Gepubliceerd op 2 augustus 2019