Wat is Facebook Business Manager en wat kan je er mee?

Ellen van Zutphen
Ellen van Zutphen Inbound Marketeer

Er komt aardig wat kijken bij een succesvolle zakelijke Facebookstrategie.  Als beheerder heb je vaak meerdere pagina’s (allemaal met één of meerdere advertentieaccounts) onder je hoede. Bovendien kun je tegenwoordig ook niet meer om Instagram heen. Al deze middelen leveren op hun beurt allemaal meldingen, berichten en data op. Het wordt al snel onoverzichtelijk en chaotisch. Daarom heeft Facebook voor ondernemers de Facebook Business Manager (Bedrijfsmanager) ontwikkeld.

Download whitepaper

De verschillende middelen

Stel, je bent eigenaar van een computerbedrijf. Je verkoopt onderdelen in zowel binnen- als buitenland. Deze richt je op consumenten én op bedrijven (bijvoorbeeld autodealers). Je bent gevestigd in Nederland met drie vestigingen. Iedere vestiging heeft ieder een eigen Facebook bedrijfspagina, en je hebt verschillende advertentieaccounts gericht op verschillende landen.

Als je dit allemaal vanuit je eigen, persoonlijke Facebook profiel moet onderhouden, ga je al gauw ten onder aan alle meldingen en heb je weinig tot geen overzicht over je advertentie uitgaves en de resultaten daarvan.

Is dit voor jou herkenbaar? Voor iedereen die Facebook voor bedrijven gebruikt is de Facebook Business Manager (ook wel Facebook Business account of Facebook Bedrijfsmanager) een handige tool.

Middelen Facebook Business Manager

Één centraal dashboard

Met Facebook Business Manager beschik je als “manager” over één centraal dashboard waarop al jouw verschillende middelen zijn aangesloten. Het zorgt dus voor overzicht in alle betrokkenheid en meldingen, bericht prestaties, advertentie uitgaves etc.

Werk en Facebook gescheiden
Waar je persoonlijke Facebook-account voorheen misschien ten onder ging aan meldingen op je persoonlijke Facebook account, zorgt de Business Manager ervoor dat dit gescheiden blijft. Je moet specifiek inloggen op de Bedrijfsmanager als je aanpassingen wil maken aan je pagina.

Zo blijft jouw persoonlijke Facebook lekker rustig. Als je via je telefoon je pagina's wilt beheren moet je de app "Paginabeheer" downloaden in de App Store of Google Play Store.

Centraal dashboard Facebook Business Manager

Samenwerken met collega's

Jij beschikt als Business Manager over de mogelijkheid om jouw personeel, of andere partners en betrokkenen machtigingen te geven over al jouw middelen. Komt er bijvoorbeeld een extern marketingbureau een analyse doen van jouw Advertentieaccount, maar wil je niet dat deze persoon toegang heeft tot jouw betaalgegevens? Of beheert een vakantiekracht jouw Instagram pagina? Dan kun je deze collega’s in de Business Manager (beperkte) toegang geven tot de juiste middelen.

Bovendien nodig je deze collega’s uit via een e-mail adres en niet via persoonlijke Facebook profielen, dus dat betekent dat je niet al je collega’s als vriend hoeft toe te voegen. Ook zo houd je privé en werk gescheiden.

Samenwerken Facebook Business Manager

Uiteindelijk beschik jij dus over één centraal dashboard, waarin jij en jouw collega’s kunnen samenwerken en waar alle resultaten bij elkaar verzameld weergegeven staan. Voortaan hoef je nog maar naar één plek te navigeren om je gehele Facebook en Instagram strategie aan te sturen.

Facebook Business Manager

Klinkt het interessant? In de blog “Hoe maak ik een Facebook Business Manager aan?” helpen we je stap-voor-stap op weg met jouw eigen Business Manager. 

Wil je weten hoe wij jouw (social media) marketing taken uit handen kunnen nemen? Vraag dan nu een vrijblijvend gesprek aan met één van onze marketing experts.

Vraag gesprek aan 

BureauVet-onlinemarketing-inboundmarketing-CTA-5-Online adverteren-whitepaper

Gepubliceerd op 8 mei 2018