Wat is een pillar page en waarom moet je het gebruiken voor je inbound content strategie?

Gepubliceerd op 6 augustus 2018
Sophie Bus
Sophie Bus Inbound Marketeer

Als inbound marketeers weten we als geen ander dat SEO continue verandert. Bij Bureau Vet zitten we dan ook boven op nieuwe ontwikkelingen op het gebied van content en search. Pillar pages is één van deze nieuwe ontwikkelingen. Vrijdag 15 juni leerden we bij HubSpot alle ins en outs over pillar pages en topic clusters. In deze blog vertel ik je hoe SEO zich heeft ontwikkeld, wat een pillar page is en waarom je deze moet gebruiken voor je eigen inbound marketing.

Ontwikkelingen in SEO via zoekmachines

De grootste ontwikkeling in SEO is dat zoekmachines begrijpen hoe mensen denken en praten. Zoekmachines kunnen tegenwoordig steeds beter de intentie en de context begrijpen achter een zoekopdracht, zonder dat je als gebruiker precies uitlegt waar je naar zoekt.

Google heeft het algoritme zo aangepast, dat het kan bepalen hoe bruikbaar en relevant content voor de lezer is. Gesproken zoekopdrachten worden bijvoorbeeld steeds populairder. Daarmee is er een verschuiving van brede zoektermen naar specifieke long-tail keywords.

Voorbeeld: 10 jaar geleden typte je bijvoorbeeld in: ‘Eindhoven restaurant’. Terwijl je nu een vraag stelt: ‘wat is de beste plek om te eten bij mij in de buurt op dit moment?’. Google begrijpt deze zoekopdracht en laat je de meest relevante zoekopdrachten zien van restaurants die open zijn bij jou in de buurt.

Topic clusters

Google wordt dus steeds slimmer in het bieden van de content waarnaar iemand op zoek is. Mensen zoeken meer op long-tail keywords, maar hoe speel je daar op in?
Als inbound marketeer creëer je content, zodat je mensen via zoekmachines de juiste informatie kan bieden. Héél veel content. Al die content wordt gepubliceerd tot losse blogs en pagina’s rondom een bepaald zoekwoord, waardoor het lastig is voor lezers om te vinden of je nog meer informatie over dit onderwerp beschikbaar hebt. Bovendien concurreren je eigen URL’s tegen elkaar in de zoekmachines wanneer je verschillende blogposts schrijft over een vergelijkbaar onderwerp.

De oplossing hiervoor is om gebruik te maken van topic clusters: je kiest een breed topic waaraan je content koppelt die inspelen op long-tail-keywords. Dit zorgt ervoor dat er meer pagina’s van je website ranken in Google. Met behulp van de optie ‘Content Strategy’ in HubSpot bouw je een topic cluster rondom een onderwerp.

 

Topic-cluster

Wat is een pillar page?

Een topic cluster is de basis voor een pillar page. Een pillar page is een pagina op je website over een bepaald hoofdonderwerp, opgedeeld in korte stukken informatie over subtopics die aansluiten bij het onderwerp. Via links naar blogs en pagina’s met meer informatie over die subtopics, geef je de lezer de mogelijkheid om dieper in te gaan op wat hij interessant vindt. Een pillar page is opgedeeld in de volgende onderdelen:

  • Een korte introductie over je hoofdonderwerp;
  • Verschillende informatie uit blogs en pagina’s die dieper in gaan op bepaalde onderdelen van je hoofdonderwerp (je subtopics);
  • Links naar inhoud die meer gedetailleerde informatie geven over het onderwerp;
  • Hyperlinks in de vorm van een menu boven aan de pagina die je doorsturen naar de verschillende onderdelen op de pagina.

    Pillar-page

Waarom zijn pillar pages belangrijk voor je content strategie?

Iedere marketeer die hoog in Google wil scoren op organisch zoekresultaat, doet er goed aan de website content om te bouwen tot pillar page. Naast de zoekresultaten, bieden de pagina’s bovendien een positieve gebruikerservaring voor de bezoekers van de website.
Een pillar page brengt meerdere voordelen met zich mee:

  • Je publiek kan makkelijk door je website navigeren en snel meer informatie vinden over een bepaald onderwerp
  • Je laat zien dat je kennis van zaken hebt over het onderwerp
  • Google geeft meer waarde aan website die gebruik maken van goede en overzichtelijke pillar pages
  • Google beoordeelt jou als expert over het bepaalde topic en geeft hier de voorkeur aan

“HubSpot heeft maar liefst 50% meer organisch zoekresultaat gegenereerd vanaf het moment dat ze zijn gestart met het clusteren van content per topic en het optimaliseren van oude posts.”

Meer informatie over pillar pages?

Ben je enthousiast geworden over pillar pages en ben je benieuwd hoe jij deze het beste toe kan passen binnen jouw content strategie? Neem contact met ons op voor een vrijblijvend advies!

Informatie aanvragen

New call-to-action