Wat houdt een HubSpot onboarding in?

Lotte Selen
Lotte Selen Inbound Marketeer

De HubSpot onboarding is het proces om zo efficiënt mogelijk over te stappen naar HubSpot waarbij je als organisatie zo snel mogelijk productief bent binnen de nieuwe tooling. De HubSpot onboarding wordt vaak gecombineerd met het aangaan van een Inbound Marketing of Inbound sales strategie waardoor zowel op strategisch als op technisch niveau een onboarding plaatsvindt. In dit blog leggen we uit wat je kunt verwachten van een HubSpot onboarding. 

Wat houdt onboarding in?

Onboarding is een term die je de laatste tijd steeds vaker voorbij hoort komen. Vooral bij het aannemen van nieuwe medewerkers is deze term trending. De HubSpot onboarding heeft hetzelfde doel, namelijk zo snel en effectief mogelijk aan de slag te kunnen gaan met je nieuwe HubSpot-software. Dit alles zodat jij nog sneller in staat bent om je marketing- en sales doelstellingen te behalen. 

 

Bureau Vet - HubSpot Onboarding proces

Het onboarding proces

Bij het onboarden zijn er 2 belangrijke onderdelen te definiëren in het proces:  

  1. De strategische HubSpot onboarding
  2. De technische HubSpot onboarding

 

1. Strategische HubSpot Onboarding

Bureau Vet kan je helpen om de software zo in te richten waardoor je hier het maximale uit haalt. Hiervoor heeft Bureau Vet goed inzicht nodig in jouw organisatie en je huidige marketing en sales activiteiten. De strategische HubSpot Onboarding bestaat uit een uitgebreide kick-off met diverse workshops. Hieronder vallen onder andere:

  • Vaststellen van organisatie-, marketing- en salesdoelstellingen 
  • Vaststellen van target markten en buyer persona’s.
  • Een uitgebreide content audit met quick wins.
  • Het huidige marketing- en salesproces zoals de gehanteerde lifecycle stages en sales pipelines.
  • Welke software en tools worden gebruikt zodat er gekeken kan worden naar een optimale koppeling tussen systemen.

In diverse workshops worden deze elementen verder uitgediept waardoor de Inbound Marketingstrategie optimaal ingezet kan worden. 

 

2. Technische HubSpot Onboarding

Bij de technische HubSpot Onboarding word je HubSpot account volledig opgebouwd en worden alle settings binnen HubSpot op de juiste manier ingericht. HubSpot is een groot platform met ontzettend veel tools en opties. 

Denk bij de technische onboarding aan zaken als: 

  • Verbinden van subdomeinen en de configuratie van instellingen
  • Installeren van de HubSpot-trackingcode en uitsluiten van intern verkeer
  • Instellen van het e-mailverzendingsdomein en CAN-SPAM-configuratie
  • Bouwen van templates zoals landingspages, blog pages, system pages, etc.
  • Importeren van contacten, bedrijven, deals, tickets en notities.
  • Migreren van blogs
  • E-mailtypen configureren
  • Integraties met en migraties naar HubSpot

 

De duur van een onboardingsproces

Het totale onboardingsproces duurt over het algemeen 1 maand. Daarna kan gestart worden met de eerste Inbound Marketing campagne. De tijdsduur van het onboardingsproces is afhankelijk of tegelijkertijd een nieuwe website in HubSpot CMS wordt gebouwd. In dat geval moet de bouw van de website en de inrichting van het HubSpot CMS meegerekend worden waardoor de onboarding wat langer kan duren.  

 

Heb je hulp nodig bij jouw HubSpot onboarding? 

Bureau Vet - vraag een call aan - HubSpot onboarding

Neem dan contact op met Erik Verpoort, eigenaar van Bureau Vet, en bekijk de opties voor een onboarding voor jouw HubSpot account.

Informeer naar de mogelijkheden

Erik Verpoort - Eigenaar

Plan een call

Gepubliceerd op 12 november 2019