Waarom SEO in 2020 écht niet zonder UX design kan

Indra Pinsel
Indra Pinsel Front-end & UX-developer

Het klassieke beeld van SEO (search engine optimization) bestaat voornamelijk uit het verwerken van de juiste zoekwoorden in teksten en het inzetten van linkbuilding. In zekere zin klopt dit nog steeds, maar SEO gaat tegenwoordig véél verder dan dat. Lees verder waarom SEO niet meer om UX design heen kan.

Men zet SEO in om hoog in de zoekresultaten van Google te eindigen en het verkeer op de eigen website te verhogen. De zoekmachine heeft in de loop van de jaren verschillende ingrijpende updates gehad waardoor de gebruikers vandaag de dag verzekerd zijn van de beste, meest betrouwbare en meest relevante zoekresultaten. Een onderdeel daarvan is de toevoeging van RankBrain, een algoritme dat gedragskenmerken van bezoekers (bounce ratio, organische CTR, aantal pagina’s bekeken per sessie etc.) op een website meeneemt in de ‘ranking’ van de zoekresultaten. Dit is één van de goede voorbeelden waarom SEO in 2020 écht niet meer zonder UX (user experience) design kan.

De impact van RankBrain op jouw SEO rankings

Alhoewel het artificial intelligence systeem RankBrain al in 2015 door Google is bevestigd, houden veel marketeers nog vast aan het oude SEO-beeld. Vóór de implementatie van RankBrain zette marketeers wereldwijd landingspagina’s in waarvan de content overspoeld werd met bepaalde keywords. Dit kwam de leesbaarheid van de websiteteksten niet ten goede, en resulteerde in veel kwalitatief slechte zoekresultaten.

Sinds de implementatie van RankBrain is Google in staat om verbanden te zien tussen woorden/zoekopdrachten die het systeem nog niet kent en woorden/zoekopdrachten die het systeem wél al eerder voorbij heeft zien komen, en kan daarmee (door te leren) steeds beter begrijpen wat mensen wel of juist niet bedoelen met hun zoekopdrachten. Op deze manier is relevantie en inhoud belangrijker dan linkwaarde of de hoeveelheid keywords op een pagina. Daarnaast houdt RankBrain rekening met ‘tevredenheidssignalen’ van gebruikers. Dit kan bijvoorbeeld zijn hoe vaak iemand op verschillende links op een website klikt of hoe lang iemand op een website verblijft.

Deze metrics zeggen veel over de usability van een website. En zodra je de resultaten van deze metrics wilt verbeteren, kom je al heel snel bij het UX design van je website uit.

Met SEO haal je bezoekers naar je website, met UX hou je ze op de website

 

1. De navigatie van je website

De navigatie van je website is een essentieel onderdeel van het UX design van je website. Dat is natuurlijk logisch, want je prachtig ontworpen website is waardeloos als je gebruikers niet kunnen vinden wat ze zoeken. De navigatie van je website moet tevens feilloos gaan, er moet geen twijfel bestaan op welke link de gebruiker moet klikken om op de gewenste pagina te komen. De navigatie van je website is ook belangrijk voor SEO, want Google begrijpt je website aan de hand van je navigatiestructuur. Belangrijk weetje: Voor Google zijn pagina’s die hoog in de structuur staan het meest belangrijk, en deze krijgen dan ook meer autoriteit.

Als UX designer is het belangrijk om te weten hoe zijn of haar keuzes impact hebben op de SEO strategie. Zo is een simpele navigatiebalk makkelijk te begrijpen voor Google. Dropdown menu’s kunnen voor het gebruik van je website de logische keuze zijn, maar deze zijn vaak al moeilijker te begrijpen voor Google. Al met al is het aan te raden om te streven naar een simpele websitestructuur. Sommige specialisten adviseren om alle content binnen vier clicks van de homepage te houden.

Een laatste tip: let goed op de copywriting. Alle knoppen op je website zijn natuurlijk interne (of externe) links. Deze zijn zeer belangrijk voor de interpretatie van Google voor je website. Een knop met daarop de tekst “Klik hier” is nietszeggend. Het is beter om al je buttons te voorzien van een beschrijvend stukje tekst met misschien zelfs nog wel een keyword erin.

2. De cruciale elementen

Iedere UX designer zal het met de marketeer eens zijn dat zaken zoals afbeeldingen en headings essentieel onderdeel zijn van de website. Echter kan het voorkomen dat een UX designer zich alléén richt op het visuele aspect van deze zaken, en niet meeneemt welk effect deze elementen hebben op de SEO resultaten. Het advies is dan ook om als UX-designer bij het ontwerpen van een website goed samen te werken met een online marketeer, zodat alle afbeeldingen voorzien worden van alt-teksten (beschrijvend, juiste lengte en mét het juiste keyword) en alle headings op de juiste manier worden ingezet. Google raakt in de war als er meer dan één H1 op de pagina is en werkt juist beter als de headings van de juiste keywords en beschrijving worden voorzien.

3. Laadtijd van je website

Zoals we je vast niet hoeven te vertellen, is de laadtijd van je website enorm belangrijk voor SEO én UX. Het is bewezen dat meer dan de helft van de websitebezoekers niet langer dan 2 seconden wacht. Als je laadtijd dus langer is dan 2 seconden, zal je bounce-percentage omhoogschieten. Dit is, door RankBrain, funest voor je SEO-strategie. Om je laadtijd zo laag mogelijk te houden, is het van belang dat er gebruik gemaakt wordt van een snelle, betrouwbare server/hosting. Tevens is goed en efficiënt webdevelopment van belang. Hoe meer code, hoe langer de laadtijd. De UX designer kan hier aan bijdragen door alle afbeeldingen op de website standaard te optimaliseren. Als de afbeeldingen op een website een grote bestandsgrootte hebben, zal de website langzamer laden. Er zijn verschillende tools en websites waarmee je dit kunt doen, bijvoorbeeld: https://imagecompressor.com/nl/.

4. Responsive webdesign

Anno 2020 spreekt het voor zich: responsive webdesign is van essentieel belang. Google rankt sinds 2018 je website op basis van de performance van je mobiele site. Het is de taak van de UX designer om zowel een vloeiende mobiele ervaring als een vloeiende desktop ervaring te realiseren. Dit zal alle eerder genoemde ‘tevredenheidssignalen’ ten goede komen, en dus positieve impact hebben op je SEO.

Conclusie

Om Google tevreden te houden, moet je de gebruiker tevreden houden. Dit kan alléén door als UX designer samen te werken met developers en marketeers. Hoe meer moeite je doet om alle kleine details te verbeteren, hoe meer verkeer Google naar je website zal leiden. Door de elementen van je website vanuit SEO en UX perspectief te bekijken, ontstaat er een website die voldoet aan de hoge kwaliteitseisen van één van de belangrijkste en grootste bedrijven ooit: Google.

Meer weten over goede websites? 

Download dan onze Whitepaper waarin je 50 tips krijgt voor een succesvolle website of download onze Website Checklist.

Download de ultieme website checklist

Gepubliceerd op 11 februari 2020