Storytelling: waar begin je?

Michelle van Lent
Michelle van Lent Inbound Marketeer

Storytelling is onmisbaar voor content marketing, want iedereen houdt van een geweldig verhaal toch? Maar het vertellen van een verhaal voor B2B-bedrijven is meer dan de geschiedenis van je bedrijf vertellen. Een verhaal is waarom je doet wat je doet en datgene op een manier vertelt wat jouw doelgroep aanspreekt. Het gaat over opvallen! Maar waar begin je in hemelsnaam? Wij leggen het je uit.


Wat is storytelling?

Storytelling is immens populair in de marketingwereld. Er zijn meerdere definities van storytelling maar voor het gemak ga ik in deze blog uit van de definitie van HubSpot:

Storytelling is het proces van het gebruik van feiten en verhalen om iets te communiceren met jouw doelgroep. Sommige verhalen zijn feitelijk, sommige zijn verfraaid of geïmproviseerd om de kernboodschap beter te kunnen uitleggen.

Storytelling is de ideale manier om jouw klanten te inspireren, te raken en het groepsgevoel creëren. Gebruik storytelling om jouw doelgroep te betrekken. 

Het begint allemaal met ‘waarom’

Maar wat heb je nu nodig om een fantastisch verhaal te vertellen? Je moet natuurlijk jouw doelgroep en de tone of voice in gedachten houden, maar het begint allemaal met waarom je iets doet. 

De meeste bedrijven beginnen hun verhaal met ‘wat’ ze doen. Dat is erg gemakkelijk omdat bedrijven vaak heel goed weten wat ze aanbieden. Een goed voorbeeld is een fietsenwinkel. Vaak zie je berichten terugkomen als: ‘Wij verkopen goede racefietsen’. Maar zeg eens eerlijk: word je hier nu echt warm van? Het is toch logisch dat een fietsenwinkel goede racefietsen verkoopt?

Gelukkig zijn er al veel minder bedrijven die vertellen ‘hoe’ ze hun product maken. In het voorbeeld van de fietsenwinkel moet je denken aan een verhaal zoals: “wij plaatsen de beste onderdelen en accessoires op onze racefietsen. Niet echt pakkend vind je wel?

Maar nu wordt het toch heel even lastig voor veel organisaties. Om je verhaal te beginnen met het ‘waarom’ moeten we vaak even terugschakelen. Waarom doen we wat we doen? Voor een fietsenzaak die een racefiets wil verkopen kan dat bijvoorbeeld zijn: Wij vinden het belangrijk dat iedereen pijnvrij en comfortabel op zijn of haar racefiets kan zitten. Bij ons kun je ontdekken welke racefiets het beste bij je past. Kom gerust een langs om jouw fietspositie samen vast te stellen. Dat maakt je al wel wat meer nieuwsgierig toch?

Zet even een stapje terug

Het beschrijven het ‘waarom’ van jouw bedrijf lijkt misschien vanzelfsprekend, maar veel bedrijven moeten even een stapje terug zetten. Waarom is het bedrijf waar je werkt ooit met dit product of dienst begonnen? Het begrijpen van ‘waarom’ is essentieel om te weten ‘hoe’ en ‘wat’ te communiceren.

Waar moet je nog meer rekening mee houden?

  1. Een ander belangrijk punt is dat lezers zichzelf herkennen in jouw verhaal. Het is voor jou dus zaak om jouw buyer persona goed in gedachten te houden tijdens het schrijven van jouw verhaal. Lees hier hoe je een buyer persona opstelt voor jouw bedrijf. 
  2. Ten tweede is het ook belangrijk dat jouw verhaal geoptimaliseerd wordt voor zoekmachines (SEO). Om erachter te komen welke zoekwoorden jouw persona’s intypen in relatie tot jouw business is het aan te bevelen om keyword research te doen. Hier lees je onze tips. 

Tot slot is het belangrijk dat je de juiste content op het juiste moment aanbiedt aan je doelgroep. We vertellen je hier over welk type content er bij iedere fase van de customer journey past.

Welke rol speelt storytelling  binnen de Inbound Marketing strategie?

Als je website technisch gebouwd is kan de website gevuld worden met de juiste foto's enIk hoop dat je na het lezen van deze blog een antwoord hebt gekregen op jouw brandende vraag over storytelling: waar begin je? Storytelling is namelijk essentieel voor alle bedrijven en vormt de basis voor iedere Inbound Marketing strategie. Wil jij meer weten over de impact van content creatie op jouw Inbound Marketing strategie? Download de gratis whitepaper Inbound Marketing.

Ben jij benieuwd hoe jouw huidige website scoort? 

Download onze website checklist en kom erachter of jouw website helemaal up-to-date is! Heb je nog geen website? Neem dan contact met ons op. 

Download de whitepaper

Gepubliceerd op 18 september 2020