SEO trends 2019

Levi Meulensteen
Levi Meulensteen Inbound Marketeer

In deze blog leggen we je uit hoe je anno 2019 Google de baas blijft met SEO. Maar waarom doe je al die moeite? En wat wil Google eigenlijk? Google wil advertenties verkopen! Maar alleen voor advertenties komen mensen natuurlijk niet. Daarom biedt Google een gratis product: een zoekmachine. Om deze zoekmachine zo goed mogelijk te laten werken, wil Google precies weten waar je naar op zoek bent. Eerst ging dat op een robotachtige manier, maar Google is allang niet meer robotachtig. De gecombineerde Google algoritmes kijken steeds meer naar de context in plaats van content.

Heb jij de basis op orde?

Voordat we ingaan op alle SEO trends zodat je Google de baas blijft, moeten de basis goed staan. Waarschijnlijk denk je dat je onderstaande zaken al op orde hebt, maar wij zien het hier heel vaak al mis gaan.

  • Een title tag
  • Een duidelijke meta tag
  • Titels en subtitels (H1/H2/H3 structuur)
  • Interne links
  • Backlinks van andere website naar jouw website
  • Alt-teksten

Benieuwd of jouw website aan deze basis voorwaarden voldoet? Installeer dan de SEO Peek plug-in.

Nou je de basis gecheckt hebt, ben je klaar voor alle nieuwe mogelijkheden rondom Google en SEO. Wij zetten hieronder alle SEO trends van 2019 voor je op een rijtje.

Voice search

Voice search is het zoeken via spraak door gebruik te maken van een apparaat (hardware, bijvoorbeeld een smartphone) en een digitale assistent (software, bijvoorbeeld Siri) die daarop geïnstalleerd is. We zitten momenteel nog in de beginfase met chatbots, digitale assistenten en voice search.

Als bedrijf kan je een app maken die je eenvoudig kunt koppelen met robots (Alexa, Cortana, Siri en Google Assistant). Daarbij zijn er 3 soorten voice search:

  1. Op zoek naar informatie:  informatief
  2. Op zoek naar een bedrijf of specifieke locatie: navigatie
  3. Voor het doen van een betaling: transactioneel

SEO is belangrijker dan ooit. Alleen de topposities tellen mee bij voice search (rich snippets). Merken die dus geen eerste positie weten te bereiken, krijgen geen vermelding en verschijnen dus niet op de radar van potentiële klanten. Het is daarom belangrijk om te focussen op long tail zoekwoorden die een vraag bevatten. Bijvoorbeeld: “het verschil tussen inbound en outbound marketing.”
 seo trends

Weet jij welke voice search zoekintenties jouw buyer persona’s hebben? Dan kan je op basis daarvan een script schrijven. Voor Google Assistant kan dat bijvoorbeeld met Dialog.

AMP (mobile first)

Steeds vaker wordt in de zoekresultaten van Google de term AMP 'Accelerated Mobile Pages' gebruikt. AMP is een methode om webpagina’s te bouwen met statische content die snel laden. Hierdoor heeft jouw webpagina minder lang de tijd nodig om te laden. Hiermee kan je als gebruiker van Google supersnel desbetreffende pagina’s raadplegen. Lange laadtijden zijn hiermee verleden tijd. En een snellere website betekent betere ranking!

Wil je meer weten over AMP? Lees dan onze blog ‘Wat is AMP?’.

Websitesnelheid

Wanneer we over websitesnelheid praten hebben we het over snelheid waarmee:

  • Pagina’s in de webbrowser worden geladen
  • Websitebezoekers zo snel mogelijk de juiste informatie vinden

Sites die slecht presteren, hebben vaak te maken met trage pagina’s en slechte interactie. Websitesnelheid heeft direct invloed op de gebruikerservaring, en indirect op:

  • Conversiepercentage
  • Lagere SEO ranking
  • De kwaliteitsscores van je SEA landingspagina (dus hogere kosten per klik)

Een paar tips voor een snelle website zijn:

  • Een snelle hostingpartij
  • Gecomprimeerde afbeeldingen
  • Activeer caching op je website
  • Gebruik een content delivery network (zonder vertraging content binnenhalen)
  • Gebruikt niet te veel plugins

Wil jij de snelheid van jouw website testen? Gebruik dan Pingdom.

Knipsel-3

Reputatie en expertise

Google wil voortaan niet alleen begrijpen wat er op een pagina staat, maar ook wie het zegt en of dat betrouwbaar is. Jouw (online) expertise, autoriteit en betrouwbaarheid gaan steeds meer invloed krijgen op je ranking in Google. Om dit een boost te geven kan je bijvoorbeeld:

  • Gastblogs laten schrijven door een expert op je website;
  • Word een expert, schrijf gastblogs voor andere partijen;
  • Verzamel relevante reviews;
  • Maak gebruik van micro-influencers (een expert op jouw gebied, met een bescheidener aantal volgers (3k – 20k).

AVG

De AVG wet is in mei 2018 door de Europese Unie ingevoerd en beschermt de privacy van websitebezoekers. Hierdoor dient iedere website duidelijk kenbaar te maken welke data er wordt opgeslagen en voor welke doeleinden. Als gevolg hiervan heeft Google dit meegenomen als een van de pijlers om jouw SEO ranking te bepalen. Check dus goed of jouw site AVG-proof is of download onze whitepaper over AVG.

Structured data

Structured data is het begrijpelijk maken van content voor zoekmachines door je content te markeren met een stukje code. Met deze code kan je zaken markeren zoals:

  • Sitenaam, kruimelpad en sitelinks
  • Producten
  • Recepten
  • Events
  • Lokale bedrijven
  • Reviews

Door deze zaken te markeren weet Google beter wat er allemaal op jouw website te vinden is en kan Google rich snippets creëren. Echter hebben deze rich snippets niet direct invloed op je ranking. Echter wordt de kans groter dat een potentieel klant die zoekt op een bepaald onderwerp klikt op jouw website. Hierdoor zal de CTR stijgen, en een hogere CTR betekent stijging in SEO ranking!  

Ben jij benieuwd hoe we 39% groei in SEO verkeer hebben gerealiseerd voor Wij Makelaars?

De succesvolle samenwerking had als doel om meer bezoekers naar de website te genereren met behulp van zoekmachine marketing (SEO). De resultaten spreken voor zich want elke maand heeft Wij Makelaars een positievere ROI en wordt de initiële investering steeds verder terugverdient. Het SEO verkeer is zelfs met 39% gestegen! Benieuwd naar het succesverhaal? Download dan de case study van Wij Makelaars. 

WIJ MAKELAARS

Download de case study

Gepubliceerd op 19 juli 2019