Salesforce vs. HubSpot, wat zijn de verschillen?

Levi Meulensteen
Levi Meulensteen Inbound Marketeer

Steeds vaker krijgen wij de vraag wat het verschil is tussen Salesforce en HubSpot. Beide tools bieden legio mogelijkheden op het gebied van sales (automation). Maar wat zijn nu echt de verschillen tussen deze twee tools? In deze blog leggen we het uit!

CRM

HubSpot
HubSpot biedt een all-in-one marketing tool waarbij het CRM de basis is. Om het CRM zijn verschillende Hubs gebouwd op het gebied van Sales, Marketing, Service en Automation. Dit is duidelijk te zien in het HubSpot Flywheel hieronder.

hubspot flywheel

Het HubSpot CRM is eenvoudig en gratis met een state-of-the-art interface en beschikt over contact-, deal-, taak- en bedrijfsbeheer. Tevens biedt het gratis CRM verschillende integraties met social media, paid kanalen en e-mail. Daarbij kan het HubSpot CRM gemakkelijk koppelen met andere systemen via API of de 2500+ standaard app integraties die HubSpot aanbiedt in de marketplace.

Salesforce
Salesforce is een gevestigde orde in CRM land en heeft een grote naamsbekendheid. Deze bekendheid is te danken aan de hoeveelheid gebruikers. Salesforce is echter allesbehalve een eenvoudig CRM en heeft een zeer traditionele interface. Bedrijven gebruiken het vaak voor specifieke wensen op het gebied van CRM doordat Salesforce ook vrij makkelijk kan koppelen met andere systemen. Echter komt hier vaak maatwerk aan te pas. De basiscomponent van het Salesforce CRM is het contact- en accountbeheer met de mogelijkheid om contact- en gespreksdetails op te nemen in het CRM. 

Conclusie
Beide CRM systemen beschikken over de functionaliteit om contactgegevens te borgen. Echter is HubSpot contact georiënteerd (meer focus op marketing) en is Salesforce account georiënteerd (meer focus op  accountmanagement). Tevens is de interface van HubSpot een stuk innovatiever en biedt Salesforce een traditioneel platform.

Marketing features

HubSpot
HubSpot is in eerste instantie gebouwd als marketing tool. Deze tool van HubSpot beschikt over een aantal gratis functionaliteiten zoals lead analytics, het tracken van forms en pop-up forms met als doel om zoveel mogelijk kwalitatieve leads te genereren. Tevens krijg je met HubSpot inzicht in website-activiteit van contacten. Als je de betaalde Marketing Hub neemt, heb je legio mogelijkheden om marketing automation in te zetten via workflows en deal automation. 

Salesforce
In de basis is Salesforce gebouwd als sales tool. Hierdoor biedt Salesforce minder functionaliteiten op marketing gebied. Echter heeft Salesforce een tool waarmee gekoppeld kan worden op dit gebied, genaamd Pardot. Ook pardot biedt marketing automation aan, hier heb je dus een aparte licentie en tool voor nodig. 

Conclusie
Als je voor een all-in-one tool wilt kiezen dan is HubSpot de betere keuze met tevens meer mogelijkheden. Bij Salesforce is namelijk een uitstap naar een ander systeem, Pardot, gewenst.

hubspot

Sales features

HubSpot
De sales tools van HubSpot zijn binnen het gratis CRM iets beperkter dan de marketingtools. De sales tool van HubSpot biedt ruimte voor 5 gratis accounts waarmee je 5 e-mailtemplates en heel veel notifications in kan richten. Ook kan je gemakkelijk deal pipelines inrichten met verschillende deal stages. Hiermee kan je sales team al snel tijd besparen. 

Met de betaalde versie van de Sales Hub kan je gebruik maken van nog veel meer functionaliteiten zoals:

  • Geïntegreerd VOIP (bellen via en borgen in HubSpot)
  • Meetings (laat potentiële leads direct een afspraak in je agenda inplannen, zie ons voorbeeld). 
  • Deal automation (voorbeeld: als iemand akkoord is met de offerte, automatisch een bevestigingsmail sturen)
  • Playbooks: ondersteun je sales team met belscripts, een discovery call stappenplan en nog veel meer mogelijkheden naar eigen invulling.  

Salesforce
Zoals eerder aangeven is Salesforce gebouwd als salestool met als doel om omzetgroei te stimuleren. Daardoor wint Salesforce het op dit gebied van HubSpot. Salesforce biedt veel verschillende functionaliteiten zoals:

  • Aanpasbare leadstromen;
  • Contact en accountbeheer
  • E-mail en app integraties.
  • Veel customization en personalisatie opties (lead assignment rules)
  • Automatische lead scoring

Echter dien je per extra functionaliteiten steeds een add-on aan te schaffen. 

Conclusie
Op het gebied van sales is Salesforce iets verder dan HubSpot. Als jouw verkoopproces complex is dan zal Salesforce waarschijnlijk de betere optie zijn.

salesforce

Report/dashboard features

HubSpot
In de gratis variant biedt HubSpot toegang tot dashboards voor lead-, bedrijfs- en taak-rapportages. Doordat de gegevensopslag in de standaard variant enigszins beperkt is, zijn de reports dat ook. Als je upgrade naar Marketing Hub Professional kan je wel zeer specifieke dashboard bouwen voor betere inzichten. 

Salesforce
Salesforce biedt rapportages binnen de gehele tooling en voor alle mogelijke integraties. De rapportages bevatten verschillende mogelijkheden zoals grafieken, staafdiagrammen et cetera. Al deze rapportages kunnen gemakkelijk gebouwd worden zonder technische kennis. 

Conclusie
Beide tools bieden voldoende mogelijkheden op het gebied van reporting en dashboarding. Deze reports komen op de juiste manier voort uit het CRM-systeem. Dus zorg ervoor dat je genoeg gegevens borgt in het CRM systeem die nodig zijn voor je rapportages. Met weinig data in het CRM kan je minder inzicht verschaffen via reports.

Service features

HubSpot
HubSpot beschikt over een gratis service/ticket systeem. Via deze feature kunnen klanten tickets indienen die opgepakt kunnen worden door jouw klantenservice. Tevens biedt de betaalde variant van HubSpot de mogelijkheid om NPS scores te meten en een knowledge base op te stellen. Met als doel om de klanttevredenheid te verhogen. 

Salesforce
Salesforce beschikt niet over een service/ticket systeem. Echter biedt Salesforce wel de mogelijkheid om te koppelen met dergelijke systemen zoals Freshdesk et cetera. 

Conclusie
HubSpot biedt de mogelijkheid om de service features ook te beheren. Salesforce biedt deze mogelijkheid niet dus hier is altijd een uitstap naar een ander extern systeem nodig.

hubspot nps

User interface

HubSpot
HubSpot is een zeer gebruiksvriendelijk en innovatief software systeem en staat bekend als innovator in software land. Door deze status gaan de (product) ontwikkelingen zo snel waarbij de gebruiksvriendelijkheid altijd als uitgangspunt genomen wordt.

hubspot interface

Salesforce
Salesforce is meer een gevestigde orde in softwareland met tevens een meer standaard interface. Dit is ook direct te zien in de interface die meer traditioneel is.

salesforce interface

Pricing

HubSpot
Het gratis CRM van HubSpot biedt al veel mogelijkheden maar als je het systeem beter wilt gebruiken, is een uitstap naar een Professional account al snel gewenst. De kosten hiervan bedragen tussen de €750-1250 per maand (afhankelijk van het aantal contacten in je CRM). 

Salesforce
Salesforce biedt geen gratis variant. Per Salesforce gebruiker betaal je tussen de 50-100 dollar per maand. Wil je gebruik maken van Pardot of Marketingcloud (marketing automation) dan betaal je nog eens tussen de 1000-2000 dollar per maand extra. 

Conclusie
Als je alle functionaliteiten van het systeem wilt gebruiken dan is HubSpot de goedkopere oplossing. Tevens hoef je bij HubSpot geen uitstap te maken naar een ander systeem als je marketing automation in wilt zetten. Bij Salesforce heb je een uitstap nodig naar Pardot.

Welke tool kies jij?

Beide systemen bieden een goed CRM dat gemakkelijk te customizen is waarbij HubSpot meer contact (marketing) en Salesforce meer account (sales georiënteerd is). De report- en dashboard tool bieden vrijwel dezelfde mogelijkheden. Kijkend naar de marketing (automation) mogelijkheden van beide systemen is HubSpot weer een stuk verder. Op het gebied van sales ligt Salesforce weer voor op HubSpot. Echter heeft Salesforce niet de mogelijkheid om tickets te beheren en kent het een traditionele interface dan het innovatieve Hubspot. 

Heb je hulp nodig bij het bepalen van de beste tool voor jouw organisatie?

Neem dan contact met ons op voor vrijblijvend advies of plan een call in met Erik. 

Plan een call

Gepubliceerd op 29 oktober 2019