Quickwins voor je eerste inbound marketing campagnes

Ron Schaminee
Ron Schaminee Financieel Directeur

In deze blog geef ik je handige tips die niet meteen een grote impact op jouw strategie hebben, maar wel direct bijdragen aan positieve resultaten. Hierdoor boost je jouw eerste inbound marketing campagnes en kom je goed voor de dag bij je collega's.

Tijdens ons bezoek bij HubSpot in Dublin zijn we geïnspireerd geraakt door alle mogelijkheden die er zijn om je marketing en sales nog succesvoller in te richten. Bij de start of optimalisatie van je online marketing campagnes wil je alles aanpakken. Hierdoor trap je vaak in de valkuil dat er geen focus is en daardoor weinig resultaten worden geboekt. Maar waar begin je?

Onderstaande tips kun je snel implementeren en daardoor ook sneller resultaten boeken. We hebben enkele quickwins voor je op een rijtje gezet.

Vraag inbound marketing advies aan

1. Delight fase: haal meer uit je bestaande klanten

In de delight fase ga je bestaande klanten benaderen om meer omzet te genereren. Tips:

  • Tip: Emails versturen met cross-sell productgroepen

    Cross-selling tussen producten is een goede manier om meer omzet te genereren uit je bestaande klanten portfolio. Informeer daarom je bestaande klanten via email campagnes om cross-sell te genereren. Overleg met je salesteam waar je kansen ziet. 

  • Tip: Emails versturen om herhaal aankoop te doen

    Naast cross-selling kun je klanten bedanken voor de aankoop en na verloop van tijd aansturen op een herhaal aankoop. Hiervoor richt je ook email campagnes in die je in je marketing automation tool kan inplannen.

2. Close fase:  sluit de deal sneller

Help je sales team bij het versnellen van het aankoop proces. Hierdoor zit sales eerder aan tafel bij de potentiële klant om de deal binnen te tikken.

  • Tip: BOFU conversie inrichten en optimaliseren

    Zorg dat er een bottom of the funnel conversie aanwezig is, zoals demo aanvragen of offerte aanvragen, en prominent zichtbaar is op relevante plekken met een goede call-to-action. Promoot deze conversie vervolgens  vanuit alle pagina's die in de beslissingsfase zitten, zoals een prijs pagina. Hierdoor krijg je sneller leads die je sales team kunnen opvolgen.

  • Tip: Lead scoring op basis van hoge intentie pagina's

    Lead scoring geeft je inzicht in potentiële klanten die serieus overwegen om actie te nemen. Koppel de lead scoring daarom aan het bezoek van pagina's die dicht bij het aankoop proces zitten zoals de demo aanvragen of prijs pagina. Maak een shortlist samen met je sales team en bedenk aanknopingspunten voor een opvolging om het gesprek aan te gaan.

3. Convert fase: haal meer leads uit je online kanalen

Bezoekers op je webpagina's wil je leren kennen. Onderstaande tips zorgen ervoor dat je het conversiepercentage van bezoeker naar lead verhoogt:

  • Tip: CTA's zichtbaarder maken en opnemen in veelbezochte pagina's

    Plaats call to action dienen prominent in beeld (boven de bouw, in hoofdmenu) zodat de bezoeker weet waarheen te gaan. Neem deze CTA's ook op veelbezochte pagina's. Dit verhoogt het algehele conversiepercentage op je website.

  • Tip: Overbodige formuliervelden verwijderen

    Verwijder velden uit formulieren die nog niet relevant zijn voor de fase waar de aanvraag over gaat. Haal bijvoorbeeld een telefoonnummer weg uit een formulier waar je een download van een whitepaper aanvraagt. Dit is nog irrelevant en verhoogd te drempel.

  • Tip: Landingpagina optimaliseren

    Bestaande landingspagina's, waar het conversiepercentage laag is, kun je eenvoudig optimaliseren. Haal alle afleiding weg zoals menu's, verbeter je aanbod en bewijslast (bijvoorbeeld met quotes) en overtuig je bezoeker om de aanvraag te doen.

4. Attract fase: boost het aantal bezoekers naar je website

Zonder bezoekers op je kanaal krijg je ook geen conversie. Onderstaande tips kun je ten alle tijden uitvoeren en geven je direct extra traffic:

  • Tip: Promoot bestaande content via social kanalen

    Content die goed converteert kun je extra promoten op je social kanalen. Hiervoor vergroot je het bereik en verhoog je de kans op meer leads. Gebruik ook de social kanalen van je medewerkers die een groot bereik hebben op linkedin, twitter of facebook.

  • Tip: Optimaliseer pagina's en blogs voor SEO

    Pagina's en blogs die al langer online staan kun je optimaliseren voor zoekmachines. Voeg keywords toe, herschrijf titels, actualiseer het verhaal op basis van de laatste trend en zorg dat er een CTA aanwezig is. Meld deze pagina vervolgens opnieuw aan bij Google en je zult snel resultaat zien.

Ben je benieuwd hoe veel jij al weet over inbound marketing? Start onze quiz en kom erachter! 

Start de inbound marketing quiz

Aan de slag!

Op basis van bovenstaande tips kun je samen met je collega's een plan bedenken om op korte termijn extra resultaten te boeken. Wil je nog meer tips of hulp bij het structureren van je marketing strategie of een automation tool die je hierbij helpt? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Wij helpen je graag.

Vraag een workshop aan

Gepubliceerd op 24 juli 2018