Optimaliseer de website snelheid op mobiel

Ron Schaminee
Ron Schaminee Financieel Directeur

Deze tips helpen je om je bestaande mobiele B2B websites sneller te maken en daarmee bereik je:

✓ Een hogere positie in Google
 Een betere gebruikerservaring
 Meer conversie

Checklist downloaden

Tip 1: Snelle hosting provider = super snelle reactietijd

De totale laadtijd van je website wordt mede bepaald door het hosting platform waar je website op draait. Om de reactietijd van de webserver te beperken en je laadtijd optimaal te maken, is een snel hostingplatform van belang. De website snelheid hangt af van meerdere zaken:

  • Shared hosting of Virtual Private Server (VPS)
    Bij Shared hosting deel je de snelheid met meerdere websites. Dit beperkt de capaciteit en reactietijd voor jouw website. Bij een VPS is alle capaciteit aan jouw website toegekend en daardoor sneller.
  • Server software
    Actuele software, zoals nieuwe PHP versies, dragen bij aan snelle(re) websites.  
  • Server caching
    Caching zorgt ervoor dat dynamische content niet continue gegeneerd hoeft te worden. De database queries worden opgeslagen zodat de pagina sneller opgebouwd wordt.

Heb je veel afbeeldingen en documenten dan kan je aanvullend een CDN (Content Delivery Network) inzetten. Deze zorgt ervoor dat de afbeeldingen sneller geladen worden vanuit een externe bron.

Tip 2: Comprimeer afbeeldingen; verklein de mobiele webpagina

Grote afbeeldingen vergroten de totale webpagina en vertragen de laadtijd van de pagina. Comprimeer daarom altijd je afbeeldingen die je gebruikt in je webpagina. Hier enkele (online) tools waarmee je dit mogelijk maakt:

  • GIMP; deze kun je op de pc installeren
  • TinyPNG; online png bestanden comprimeren
  • JPG Optimizer; online jpg bestanden comprimeren

Uiteraard kun je ook plugins in je (Wordpress) CMS gebruiken die dit automatisch voor je doen. Dan heb je hier zelf geen omkijken naar.

Tip 3: Google AMP; artikelen optimaliseren op mobiele apparaten

Google AMP vergroot de zichtbaarheid van jouw artikelen (nieuws/blogs) in zoekmachines. Deze techniek zorgt ervoor dat alle overbodige inhoud in een pagina wordt gestript en daardoor alleen de kern (inhoud) van het artikel overblijft. Het resultaat is dat de pagina slechts enkele kb's groot is en daardoor razend snel wordt ingeladen. Lees alles over Google AMP in dit blog.

Tip 4: Caching & comprimeer technieken; bouw een compacte mobiele site

Caching is in feite: zorgen dat je (mobiele) website sneller kan worden geladen. Dat doe je door te voorkomen dat de webserver telkens weer hetzelfde kunstje moet doen. Door te cachen en comprimeren bouw je een snelle website:

  • CMS caching; pagina's worden dynamisch in het Content Management Systeem opgebouwd, maar veranderen niet vaak. Met caching kun je ervoor zorgen dat de pagina bijvoorbeeld dagelijks wordt gegenereerd en gecached waardoor je eindgebruiker een korte laadtijd heeft: de pagina wordt uit het geheugen geladen i.p.v. opnieuw opgebouwd. Heb je Wordpress? Dan zijn er legio plugins beschikbaar die je hiervoor kunt inzetten.

  • Template bestanden comprimeren; voor je website template/opmaak zijn verschillende bestanden nodig die de vormgeving en functionaliteit bepalen. Deze zogenaamde html, javascript en css bestanden kunnen samengevoegd en gecomprimeerd worden. Hierdoor wordt het aantal connecties beperkt en de laadtijd verminderd.

Informeer bij je webbouwer in hoeverre jouw website al gecomprimeerd is.

Tip 5: Reduceer externe scripts; voorkom onvoorziene vertragingen

Externe scripts, zoals social sharing buttons, Google Analytics, een chatfunctie of reviews worden met externe javascripts ingeladen. Iedere widget zorgt voor een extra vertraging omdat het vanuit een externe bron wordt ingeladen. Daarom is het goed om kritisch te kijken naar welke externe scripts je wilt inzetten en een bijdrage leveren aan het succes van je website en de juiste klantbeleving. 

Het inzetten van Google Tag Manager kan ervoor zorgen dat het inladen van de externe scripts efficiënter verloopt.

Hoe optimaal is de laadtijd van jouw mobiele website?

Deze tool geeft je inzicht in hoeverre jij ervoor staat. Slecht resultaat? Neem contact op voor de mogelijkheden om je mobiele website sneller te maken.

BureauVet-onlinemarketing-inboundmarketing-CTA-10-mobielewebsite-checklist-10-tips-voor-jouw-mobiele-website 

Gepubliceerd op 23 april 2018