Opstellen van online marketingdoelstellingen

Ellen van Zutphen
Ellen van Zutphen Inbound Marketeer

Wanneer je aan de slag gaat met online of inbound marketing is het slim om vooraf in kaart te brengen welke resultaten je door middel van online marketing wilt behalen. In dit artikel geven wij je daarom tips voor het opstellen van je online marketingdoelstellingen.

Marketingdoelstellingen

Marketingdoelstellingen zijn vaak onderdeel van de bedrijfsdoelstellingen en/of een afgeleide van deze bedrijfsdoelstellingen. Wil het bedrijf een groei van 10% realiseren dan kun je marketingdoelstellingen formuleren die bijdragen om dit hogere doel te behalen. Zo kan het zijn dat je meer bezoekers naar de website wilt trekken, de traffic to lead ratio wilt verbeteren, de conversieratio van je website wilt optimaliseren of de gemiddelde orderwaarde wilt verhogen. Wanneer je marketingdoelstellingen wilt formuleren kun je denken aan onderstaande onderwerpen:

  • Omzet
  • Winst
  • Leads
  • Kosten per lead
  • Customer Value (klantwaarde)
  • Marketing ROI (Return On Investment)
  • Traffic to lead ratio
  • Lead to customer ratio
  • Website bezoekers
  • Marketingkosten
  • NPS

Vraag inbound marketing advies aan

Maak SMART doelen

Bij het bepalen van de gewenste doelen is het goed om deze zo duidelijk mogelijk te formuleren. Een veel gebruikte methode om deze doelen zo concreet mogelijk te maken is de SMART-methode. SMART staat voor Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden. Door een SMART doel te maken weet je precies wat je wilt bereiken, hoe je dit wilt bereiken en wanneer je het wilt bereiken.

Maak een marketing dashboard

Wanneer je marketingdoelstellingen hebt geformuleerd wil je natuurlijk ook weten wat de voortgang is. Met behulp van een goed ingericht marketing dashboard, waarbij je laat zien wat je doel is en waar je nu staat, kun je snel beoordelen of je op de juiste weg bent of niet. Je kunt een dashboard op veel verschillende manieren inrichten. Zo kun je bijvoorbeeld werken met stoplichtkleuren, tabellen en lijndiagrammen om snel inzicht te krijgen. Google Data Studio is een handige tool wanneer je een dashboard op wilt stellen voor jouw bedrijf.

Zelf marketingdoelen opstellen?

Wanneer je aan de slag gaat met het opstellen van de marketingdoelstellingen is het goed om eerst in kaart te brengen waar je nu staat. Welke omzet wordt er nu gehaald, hoeveel bezoekers trekt je website nu en via welke kanalen, wat is de traffic to lead ratio en wat is de gemiddelde orderwaarde. Op basis van deze informatie en natuurlijk de bedrijfsdoelstellingen kun je aan de slag met het formuleren van SMART doelen voor jouw bedrijf.

Wil je graag meer informatie over mogelijke marketingdoelstellingen of kun je wel wat hulp gebruiken? Neem dan contact op met Bureau Vet. Wij helpen je graag.

BureauVet-onlinemarketing-inboundmarketing-CTA-6-in-vier-stappen-naar-conversie-optimalisatieInformatie aanvragen

Gepubliceerd op 29 januari 2018