Helft MKB-ondernemers laat online kansen liggen

Erik Verpoort
Erik Verpoort Eigenaar

Dit alles blijkt uit de MKB Online Monitor 2015, een jaarlijks onderzoek uitgevoerd door TNS NIPO in opdracht van DTG. Hierin geeft slechts 13% van de ondernemers aan dat zij de mogelijkheden online volledig benutten. Deze online voorhoede bestaat voornamelijk uit MKB-bedrijven tussen de 5 en 50 medewerkers. De ondernemers die deze online kansen pakken, geven vooral aan dit te doen om hun groeidoelstelling te kunnen behalen.

“Hoger in Google” is het meest populair

Van de online marketingtools is SEO (zoekmachineoptimalisatie) het meest populair. Wat onze klanten vaak noemen: “Ik wil hoger in Google” wordt door 28% van de MKB-bedrijven die aan online marketing doen ingezet als tool. Daarnaast zijn adverteren in Google (SEA, ofwel Google Ads (voorheen: AdWords) – 11%), Social Media (12%) en het gebruik van online klantbeoordelingen (16%) de meeste gebruikte tools. Dit terwijl 80% van de consumenten regelmatig informatie over lokale aanbieders via Google zoekt en 90% dagelijks actief is op social media.

Meer informatie

Waar moet je starten?

Uit de gesprekken die we bij Bureau Vet voeren met onze klanten blijkt dat de meeste ondernemers echt wel weten dat er online kansen liggen die momenteel nog niet worden benut. De reden die vaak wordt aangegeven is dat het moeilijk is om te bepalen waar je online moet beginnen. Logisch! Met zoveel verschillende marketingtools die allemaal oneindig veel mogelijkheden hebben is het risico groot dat je niet het maximale uit de marketingeuro haalt.

Natuurlijk begint alles met het maken van een concreet plan en de toekenning van het juiste budget. Hoe dat eruit ziet hangt natuurlijk volledig af van de branche, het bedrijf en vooral de gewenste klant. Echter is er één ding dat ik alle MKB-Ondernemers die online willen groeien op het hart wil drukken: De tool is nooit het doel! Dus vraag jezelf af hoe online succes er voor jou en jouw bedrijf uitziet. Is dat meer bekendheid? Meer leads of juist directe sales? Pas als je dat voor jezelf in kaart hebt gebracht kun je echt een goede start maken met het pakken van al die online kansen die op jou liggen te wachten.

Vrijblijvend inspiratiegesprek

Bij Bureau Vet zijn we gespecialiseerd in het helpen van ondernemers en marketeers om meer uit elke marketingeuro te halen. Als je denkt dat er voor jouw organisatie kansen liggen op online marketing en graag wilt sparren over de juiste keuzes, neem dan contact op voor meer informatie over hoe wij online succes bereiken. Als het gevoel goed is, plannen we direct een geheel vrijblijvend inspiratiegesprek in.

Hopelijk spreken we elkaar snel!
Dennis van der Locht

BureauVet-onlinemarketing-inboundmarketing-CTA-1-inboundmarketing-whitepaper

Gepubliceerd op 20 september 2016