Waar er voorheen vaak een push-strategie gehanteerd werd, daar wordt er tegenwoordig steeds vaker gekozen voor Inbound Marketing. Niet gek, want welk bedrijf wil er nu niet op een kwalitatieve manier leads verzamelen? Marketing automation speelt een belangrijke rol binnen deze inbound strategie. Met marketing automation kan ieder segment binnen de doelgroep geautomatiseerd bewerkt worden. Op deze manier hoeft er geen handmatig werk verricht te worden.
HubSpot is een Inbound Marketing tool die marketing automation tot in de puntjes mogelijk maakt. Naast marketing draagt de HubSpot tool ook bij aan sales en CRM. In deze blog zullen we ons enkel beperken tot marketing automation, maar wees je er dus ook van bewust dat het slechts een klein onderwerp binnen HubSpot is.
De eerste stap van marketing automation is het verzamelen van contactgegevens. Voor het verzamelen van contactgegevens is het belangrijk dat de klant waarde terugkrijgt. Anders zullen deze bezoekers logischerwijs geen gegevens achterlaten. Deze waarde kan via content marketing aangeboden worden in de vorm van een whitepaper, zelftest of een webinar. In HubSpot zet je het content offer middels een landingspagina met formulier achter grendel.
Acties die bezoekers ondernemen op de website of tijdens het openen van een e-mail worden triggers genoemd. Marketing automation kent diverse triggers. Hierbij moet je denken aan:
Er kunnen geautomatiseerde acties ingesteld worden nadat de triggers geraadpleegd worden. Zo kan er een mailtje verzonden worden met het whitepaper nadat iemand het contactformulier ingevuld heeft. Dit is slechts het begin van marketing automation. Zo kan er bijvoorbeeld ingesteld worden dat iemand twee dagen na het downloaden van de whitepaper een mail krijgt met de strekking: vond je deze whitepaper interessant? Bekijk dan ook eens deze gerelateerde blogs. En zo zijn er natuurlijk nog tal van andere marketing automation mogelijkheden.
Wil jij jouw klanten geautomatiseerd bewerken met relevante content? Dan is marketing automation uitermate geschikt voor jou! Na het verzamelen van de contactgegevens staat enkel het aanschaffen van een tool je nog in de weg om interessante workflows te bedenken. Dit helpt je enorm om top-of-mind te blijven doordat jij de klant blijft voorzien van aantrekkelijke acties via de mail. Vond jij dit blogartikel interessant en ben jij op zoek naar uitgebreide informatie omtrent marketing automation? Download de whitepaper.
De Raetsingel 1 (in De Weijer)
5831 KC Boxmeer (routebeschrijving)
T. 0485 520 172
E. info@bureauvet.nl
KvK: 62295861
BTW-nummer: NL854751518B01
Rijnstraat 170
1079 HS Amsterdam
T. 020 45 62 533
E. info@bureauvet.nl
Wil je graag op de hoogte gehouden worden via de mail? Dat kan natuurlijk want we delen graag onze kennis en artikelen.
Direct inschrijven