KPI's en metrics om conversie-optimalisaties te meten

Levi Meulensteen
Levi Meulensteen Inbound Marketeer

Zodra je de eerste conversie-optimalisaties hebt doorgevoerd, is het belangrijk dat je in de gaten houdt of deze veranderingen ook daadwerkelijk effect hebben. Om het resultaat duidelijk in kaart te brengen, maak je gebruik van KPI’s, metrics en micro-doelen. Het monitoren en analyseren van deze statistieken geeft inzicht in wat de conversie-optimalisaties op je website opleveren. In dit blogartikel leggen we uit wat KPI’s, metrics en micro-doelen zijn en geven we voorbeelden waarmee je direct het resultaat van je conversie-optimalisatie kunt gaan meten.

Wat zijn KPI’s en metrics?

KPI staat voor Key Performance Indicator. Hiermee worden prestatie indicatoren bedoeld. Het zijn subdoelen die je als bedrijf op kunt stellen op verschillende niveaus, zodat je in de gaten kunt houden of je als bedrijf de goede richting op gaat. Voorbeelden van KPI’s op businessniveau zijn:

  • Omzet
  • Winst
  • Kosten
  • NPS

KPI’s kun je aanvullen met metrics. Het samenspel tussen de verschillende metrics geeft je inzicht in het succes van de website. Een metric voor een webshop kan bijvoorbeeld de hoeveelheid bezoekers die de website bezoeken zijn. Een aanvullende metric hierbij is het aantal pagina’s dat een bezoeker bekijkt per bezoek. De metric geeft extra informatie over de bezoekers, zodat je een beeld krijgt van de mate van interesse van de bezoekers. Zo kun je uiteindelijk bepalen of je de juiste bezoekers aantrekt. Bezoekers die namelijk direct weer weggaan op de website, zijn niet geïnteresseerd in de informatie. Andere interessante metrics kunnen zijn:

  • Aantal bezoekers
  • Conversieratio
  • Gemiddelde orderwaarde
  • Aantal orders

Download whitepaper

Micro-conversies

Het primaire doel van een webshop is doorgaans zoveel mogelijk orders genereren. Je zou kunnen stellen dat, wanneer een aanpassing niet bijdraagt aan het behalen van je primaire doel, je optimalisatie niet werkt. Maar niet elke optimalisatie op je website draagt direct bij aan dit primaire conversiedoel. Daarom is het slim om zogenaamde micro-conversies op te stellen die het primaire conversiedoel ondersteunen. Hiermee meet je resultaten en kun je alsnog zien of bepaalde aanpassingen effect hebben gehad.

Micro-conversies die je in kunt stellen bij een webshop of website zijn:

  • Het in de winkelwagen plaatsen van een product
  • Een nieuwsbrief inschrijving
  • Een weergave van een productdetailpagina
  • Een bestand downloaden

Het belang van micro-conversies

Niet iedere bezoeker is klaar om een product of dienst aan te schaffen. Het kan zijn dat een bezoeker meer informatie wil, maar nog niet direct wil kopen. Het downloaden van de brochure is dan bijvoorbeeld de eerste stap. Met het opstellen van doelen voor micro-conversies meet je of je optimalisaties effect hebben gehad op kleinere doelen die niet direct het primaire conversiedoel zijn. De voltooide micro-doelen zullen uiteindelijk een bijdrage leveren aan het primaire conversiedoel.

Zelf aan de slag met KPI’s en metrics?

BureauVet-onlinemarketing-inboundmarketing-CTA-6-in-vier-stappen-naar-conversie-optimalisatie

Ga op zoek naar de KPI’s, metrics en micro-conversies die interessant zijn voor jouw website of webshop. Analyseer de veranderingen en breng het bezoekers- en klantgedrag zo verder in kaart. Wil je graag meer informatie over mogelijke doelen of kun je wel wat hulp gebruiken? Neem dan contact op met Bureau Vet. Wij helpen je graag. Wil je graag meer informatie over conversie-optimalisatie? Download dan onze whitepaper met handige tips en nuttige informatie.

Download whitepaper

Gepubliceerd op 29 december 2017