In 5 stappen op weg naar content creatie

Ellen van Zutphen
Ellen van Zutphen Inbound Marketeer

Content marketing is een effectieve marketingstrategie waarmee je nieuwe potentiële klanten aan kunt trekken voor je business. Aan de basis van content marketing staat de creatie van waardevolle content. Maar hoe doe je dat, waardevolle content creëren? In dit blogartikel helpen we je in vijf stappen op weg.

Stap 1: Maak een plan

Zoals gezegd vormt content de basis van content marketing. Dat wil echter niet zeggen dat je zomaar in de wilde weg content moet gaan creëren. Om content te kunnen creëren die echt wat oplevert voor je business is het zaak dat er een gedegen strategie achter zit in de vorm van een plan. In dat plan staan bijvoorbeeld je doelstellingen beschreven.

Stap 2: Stel buyer persona’s op

Het is van belang dat de content die jij produceert aansluit bij de wensen en behoeften van jouw doelgroep. Daarbij is het van belang dat je helder voor ogen hebt wie nu eigenlijk je doelgroep is. Daarom is het belangrijk om buyer persona’s op te stellen. Zij vormen het gezicht van je doelgroep. Door in beeld te hebben wat hun behoeften, wensen en problemen zijn kun je met je content daarop inspelen en bijvoorbeeld oplossingen bieden voor de problemen die spelen bij je buyer persona.

Stap 3: Doe keyword research

Wanneer je in kaart hebt voor wie je schrijft is het tijd om na te denken over wat je gaat schrijven. Daarbij is het belangrijk dat de content ook geoptimaliseerd wordt voor zoekmachines (SEO). Wanneer jouw persona’s daar gaan zoeken is het immers wel zo fijn als jouw content vertoond wordt. Om erachter te komen welke zoekwoorden jouw persona’s intypen in relatie tot jouw business is het aan te bevelen om keyword research te doen.

Stap 4: Map je content

Wanneer je weet wie je persona’s zijn en op welke zoekwoorden zij zoeken kun je aan de slag met content mapping. Daarbij dien je rekening te houden met zowel de informatiebehoefte van je persona alsmede de optimalisatie voor de zoekmachine. Vervolgens maak je een lijst met content die je kunt schrijven over bepaalde thema’s. Zo ga je uitstippelen welke content je wanneer gaat produceren.

Stap 5: Bepaal het type content

Nu je weet voor wie je content produceert en welke onderwerpen je gaat behandelen is het ook zinvol om na te denken over het type content dat bij jouw persona’s past. Is dat een blog, een video, een e-book, infographic of juist een podcast? Uiteraard kan dit ook een mix van verschillende contentvormen zijn. Welke vormen je ook kiest, neem altijd je buyer persona als uitgangspunt, dan sla je de plank in elk geval nooit mis.

Voor je content strategie is het belangrijk dat je de juiste content op het juiste moment aanbiedt aan je doelgroep. We vertellen je graag meer over welk type content er bij iedere fase van de customer journey past.

Aan de slag met content creatie

 

New call-to-action

Wanneer je bovenstaande stappen niet doorloopt, kan het zijn dat je content productie nauwelijks wat oplevert voor je business. Dat zou zonde zijn van je investering in tijd en geld. Daarom is het aan te raden om eerst goed na te denken alvorens je start met je content productie. Wil je meer informatie over hoe je content laat werken voor jouw business? Download dan de whitepaper: ‘Hoe creëer je content die wel leads genereert?’.

Download whitepaper

Gepubliceerd op 3 mei 2017