Inbound Sales: helpen op de manier hoe klanten kopen

Niets is vervelender dan kostbare tijd verliezen aan prospects die niet de beste fit met jouw bedrijf hebben. Sterker nog, potentiële klanten bepalen tegenwoordig zelf steeds meer welke informatie zij consumeren én van wie. Dit vraagt om een andere sales aanpak. Met Inbound Sales start je het salesproces direct met leads die al interesse hebben getoond in jouw bedrijf. Daarbij zet je de behoeften van jouw potentiële klant centraal en benader je hen op een persoonlijke manier. Daarmee help je op een manier die aansluit bij hoe prospects kopen. Anders gezegd, je helpt potentiële klanten Zo creëer je een efficiënter en persoonlijker sales proces dat meer en betere leads genereert.

Inbound Sales

Excellente klantervaring

Bij Inbound Sales is het verkoopproces volledig aangepast op het aankoopproces van de klant. Het belangrijkste daarbij is dat de behoeften van de klant centraal staan. In elk gesprek. Bedenk dat de klant zijn kostbare tijd investeert om met jóu over zijn uitdagingen te praten. Hij wil graag weten of jij hem daarbij kan helpen. Helpen, dat is waar het om draait. Helpen, door niet te verkopen.

Met Inbound Sales help je jouw potentiële klanten in elke fase van de klantreis. Daarom is het belangrijk om je te verplaatsen in de persoon aan de andere kant van de tafel en te denken vanuit zijn behoefte. Welke wensen of uitdagingen heeft hij? Hoe kun jij hem daarmee helpen? En op welke momenten? Inbound Sales betekent namelijk ook dat je pas in contact treedt met een potentiële klant wanneer hij daar klaar voor is. Meer over wat Inbound Sales is en hoe het werkt, lees je in onze whitepaper. 

3 voordelen van Inbound Sales

  • Meer en betere leads
  • Efficiënter en persoonlijker sales proces
  • Marketing en sales alignment
  • 1. Identify

    Het startpunt is het identificeren en kwalificeren van leads. Nadat je samen met de marketeer(s) hebt bepaald wie jouw ideale klant is kun je veel makkelijker prioriteit geven aan je leads en breng je focus in je werk. Hoe meer feeling je hierbij krijgt, hoe meer je kunt toewerken naar een voorspelbare en schaalbare salesfunnel. Goodbye nutteloze kilometers en files ;-). 

  • 2. Connect

    Eenmaal in gesprek met de lead kun je bepalen of er een klik is en of je de klant daadwerkelijk kunt helpen met zijn uitdaging. Is het antwoord JA, dan wordt het een gekwalificeerde lead en ga je door naar de volgende fase. Is het antwoord NEE, dan heeft het weinig zin om van beide kanten tijd erin te investeren.

  • 3. Explore

    In de 'Explore' fase begint het echte helpen. Door vragen te blijven stellen krijg je een steeds beter beeld van het bedrijf en wordt het makkelijker om je te verplaatsen in de persoon tegenover je. In deze fase kan het nog steeds zo zijn dan je het gesprek per telefoon of video voert, afhankelijk van afstand, match en type klant. Door tijdens het gesprek de onderwerpen die belangrijk zijn voor de klant te herhalen en te bevestigen zorg je ervoor dat je de uitdaging van de klant helder hebt. Ook laat je daarmee zien dat je jouw gesprekspartner begrijpt. Pas als je 100% zeker weet waar je hem/haar kunt helpen ben je in staat om daadwerkelijk te adviseren.

  • 4. Advise

    Tijdens het adviseren beoordeel je welke producten of diensten passen bij de uitdagingen. Past jouw huidige werkwijze bij deze uitdaging of is er maatwerk nodig? Probeer niet te denken in vaste stramienen, maar probeer telkens in de 'help' modus te blijven. Hoe help ik deze klant bij zijn probleem?  

Wil je nog meer van onze diensten bekijken? Dat kan!Lees meer

Onze Inbound Sales diensten

Inbound Sales is een effectieve en duurzame manier van relaties opbouwen en leads genereren. Een goede strategie neerzetten kost tijd. Daarom ondersteunen we jou met het opzetten van een effectief salesproces. Hierbij kunnen we je helpen:

In een aantal workshops helpen wij met het inventariseren van je huidige salesproces en gaan dit samen met jouw salesteam optimaliseren, (her)structureren en waar mogelijk automatiseren.  Denk bijvoorbeeld aan het borgen van je Excel lead-lijsten in HubSpot, het creëren van dashboards, het borgen van de deals en het alignen van je marketing- en salesteam.

We helpen je bij de inrichting van het HubSpot CRM zodat jouw processen eenvoudiger, efficiënter en beter te beheersen zijn. Denk aan:

  • Het CRM systeem inrichten aan de hand van jouw processen;
  • Het instellen van sales automation; 
  • Het realiseren van integraties met andere systemen;
  • Het opzetten en beoordelen van de basis rapportages.
  • Pipelines, forecasting en dashboarding 

Zo kun jij met een goede basis aan de slag met het ontvangen, bewerken en analyseren van leads.  Lees hier meer over de Sales Hub.

Jouw salesafdeling en salesproces naar een hoger level tillen? Onze sales experts begeleiden jouw team naar het sluiten van meer deals. We bieden verschillende workshops, zoals een sales proces training, marketing & sales aligment,  een goalsetting training en nog meer. Ook verzorgen wij trainingen op maat, afgestemd op jouw wensen, salesteam en organisatie. Bekijk hier ons hele aanbod van workshops om jouw sales prestaties te verbeteren. 

Werk je met een andere tool dan HubSpot voor je sales activiteiten (bijvoorbeeld Salesforce) en wil je deze tool behouden? Dan kijken we graag met je mee om je bestaande tools met elkaar te integreren, zodat de klantreis van jouw doelgroep volledig inzichtelijk wordt.

Minder tijd aan administratie en meer tijd aan sales? Wij reiken jou productivity tools aan zodat jij jouw kostbare tijd kan besteden aan het sales proces.

Wij helpen bedrijven groeien

Als Growth Agency denken wij met bedrijven mee van strategie tot aan uitvoering. Samen gaan we jouw bedrijfsdoelstellingen behalen! 

Met ons team van specialisten gaan we op zoek naar een strategie die past bij jouw bedrijf en zorgen we dat potentiële klanten jou vinden in plaats van jij hen.

Vet Grows

Benieuwd naar Inbound Sales voor jouw bedrijf?

Met ons team van specialisten hebben we de ideale mix om een succesvolle Inbound Sales-strategie te ontwikkelen.

Plan direct in mijn agenda

Tijdens een vrijblijvende call van ongeveer 30 minuten bespreken we al jouw vragen, doelstellingen en uitdagingen. Ik help je daarna graag verder met een aanpak die aansluit bij jouw behoeften.

Kies een tijdstip in mijn agenda en ik neem telefonisch contact met je op. Tot snel!

Erik Verpoort
Commercieel Directeur / Eigenaar