HubSpot Pop-up tool: wat kun je er mee?

Jaap Rutten
Jaap Rutten

HubSpot heeft verschillende gratis tools om jouw marketing een boost te geven zoals de chat en het CRM maar ook de pop-up tool. Hiermee kun je eenvoudig, zonder kennis van webdesign een pop-up maken. In dit artikel lees je welke mogelijkheden je hebt met de HubSpot pop-up tool.

Wat is een pop-up

Een pop-up is feitelijk een klein venster binnen je webpagina met een speciale boodschap. Dit is de ideale manier om snel je boodschap bij je websitebezoekers onder de aandacht te brengen. Dit kan een boodschap zijn rondom afwijkende openingstijden, een speciaal evenement waar je aanmeldingen voor wilt werven of speciale content die je onder de aandacht wilt brengen. Een pop-up maakt dat er meer aandacht is voor die ene boodschap en je bericht niet verdwijnt in de rest van de content van je webpagina.

HubSpot pop-up

Type pop-up in HubSpot

Pop-ups zijn er in verschillende soorten en maten. Maar welke moet je kiezen en op welke pagina’s laat je ze verschijnen? De locatie van de pop-up draagt, voor een belangrijk deel, bij aan de gebruikservaring van de bezoeker. HubSpot heeft vier verschillende soorten pop-ups: een pop-up box (midden van het scherm), dropdown banner, slide-in box links of slide-in box rechts.

Bedenk voor je de pop-up inricht, hoe belangrijk het bericht is. Een pop-up box die gecentreerd in het scherm wordt weergegeven kan wel eens als irritant worden ervaren door een websitebezoeker.

Type pop-up

  1. Een pop-up box: deze pop-up is geschikt wanneer je direct een aanbod wilt presenteren. Zoals je in de afbeelding hierboven ziet, springt deze pop-up midden op de pagina. Heb je bijvoorbeeld een webinar gepland, dan kan je een pop-up presenteren met de tekst: “schrijf je in voor de webinar.”
  2. Drop-down banner: dit is een pop-up die boven aan de website verschijnt en van alle pop-ups het grootste deel van de webpagina in beslag neemt. Vaak wordt een Drop-down banner gebruikt als cookie statement.
  3. Slide in box: wanneer je een pop-up laat verschijnen op een blogartikel of pagina met veel tekst inhoud, kun je het best kiezen voor een slide-in formulier. Deze is niet afleidend wanneer een bezoeker de tekst leest.

Download de HubSpot E-bible

Timing van de pop-up

Buiten de keuze van het type pop-up is de timing ook een element die bij de weergaven van een pop-up van belang is. Een juiste timing zorgt ervoor dat de bezoeker op het juiste moment getriggerd wordt. HubSpot biedt hierin drie verschillen opties:

Na verloop van tijd

Kies het aantal seconden nadat het pop-up formulier moet verschijnen. Wanneer een bezoeker al enige tijd op een bepaalde pagina van jouw website is, kan dit beteken hij of zij geïnteresseerd is in de content op die pagina. Door een pop-up na enige tijd op te laten springen, kun je de bezoeker triggeren om een bepaalde actie te ondernemen.

Op basis van locatie

Als een bezoeker bijvoorbeeld over de helft van de pagina scrollt, is hij wellicht geïnteresseerd. In deze situatie kan het interessant zijn om deze bezoeker met een call-to-action in een pop-up te triggeren. Gebruik daarbij een slide-in pop-up om te zorgen dat de tekst niet onleesbaar wordt. 

Bij het verlaten van de website

In deze situatie verschijnt de pop-up als de bezoeker op het punt staat de pagina te verlaten. Gebruik hierbij een pop-up box die midden op de pagina van het scherm verschijnt. Hiermee vang je direct de aandacht van een bezoeker en geef je een waardevol aanbod zodat hij/zij toch besluit om de website niet te verlaten. Naast dat je hem of haar verleidt om op je website te blijven, is de kans ook groter dat ze overgaan tot een conversie.

Doelgroep selectie voor je pop-up

Het grote voordeel van de HubSpot tool voor pop-ups is dat je naast de timing en de boodschap ook de doelgroep kunt bepalen. Je kunt zelf bepalen wie je pop-up mag zien en wie niet. Bij de inrichting van de pop-up kun je zelf kiezen welke bezoekers van je website de boodschap mogen zien. Een aantal opties hierbij:

  • Mensen die je whitepaper al hebben gedownload, hoeven de pop-up niet te zien
  • Je wilt een pop-up alleen voor bezoekers met een specifieke taal of uit een specifiek land late zien. Alle andere bezoekers mogen de pop-up niet zien
  • Je wilt de pop-up alleen eigen klanten laten zien.
  • Of juist alleen aan bezoekers die nog niet in je systeem bekend zijn.

Er zijn heel veel smaakjes mogelijk. Het is in alle gevallen afhankelijk van de boodschap die je wilt brengen, aan wie je het wilt brengen en op welk moment.

pop-up target

Tips voor een goede boodschap

Voordat je verder gaat met ontwerpen van een pop-up is het belangrijk om over de boodschap na te denken. Hierin zijn een aantal elementen belangrijk:

  • Creëer waarde: Bepaal het doel van een pop-up en bedenk daarbij welke waarde je de bezoeker hiermee geeft. Om terug te komen op de nieuwsbrief. Laat de klant weten wat je gaat lezen in deze nieuwsbrief i.p.v. “schrijf je in voor onze nieuwsbrief”. Blijf op de hoogte van ons laatste assortiment zou een goede tekst zijn voor bijvoorbeeld een winkel.
  • Maak het specifiek: met één specifieke boodschap die relevant is voor de content op de pagina trek je eerder de aandacht van een bezoeker. In HubSpot kun je aangeven op welke pagina je een pop-up laat verschijnen.
  • Gebruik stimulerende taal: in de meeste gevallen wordt een pop-up gebruikt om de klant tot actie te zetten om zich bijvoorbeeld ergens voor in te schrijven. Wanneer je stimulerende taal gebruikt, zal een bezoeker eerder actie ondernemen. 

Vul je CRM eenvoudig met leads.

Een van de voordelen van een pop-up is dat je makkelijk contact maakt met je websitebezoekers. Hiermee kun je een voor jou nog onbekende bezoeker omzetten tot een lead. Een simpel voorbeeld die je vast wel eens voorbij hebt zien komen is een “schrijf je in voor de nieuwsbrief” pop-up. Wanneer een websitebezoeker zich hiervoor inschrijft, toont hij of zij interesse. Hierbij laat de bezoeker zijn e-mailadres achter en wordt hij of zij automatisch in jouw HubSpot CRM opgeslagen. Dit biedt voor jou de kans om deze lead in de toekomst te benaderen met relevante content.

Wil je leren hoe het HubSpot CRM werkt? Lees dan ook eens: Help, hoe werkt het HubSpot CRM

Zelf aan de slag

Vind je deze opties interessant en wil je graag online beter zichtbaar zijn? Wij helpen je graag met het aanmaken en inrichten van deze en andere HubSpot tools en maken je direct wegwijs in het platform, zodat je ze dezelfde dag nog kunt inzetten om nieuwe klanten binnen te halen.

HubSpot tools aanvragen

 

Gepubliceerd op 29 april 2020