HubSpot of Mailchimp, wat is het verschil?

Levi Meulensteen
Levi Meulensteen Inbound Marketeer

Vandaag de dag zijn er heel veel verschillende tools die ingezet kunnen worden voor marketing automation en/of e-mailmarketing. Vaak krijgen wij de vraag: 'Wat is nou het verschil tussen Mailchimp en HubSpot?' Beide tools zetten wij in voor verschillende klanten met uiteenlopende doelstellingen. In deze blog leg ik je het verschil uit tussen HubSpot en Mailchimp zodat jij erachter komt welke tool het beste bij jouw (marketing) doelstellingen past. 

Mailchimp

Mailchimp is een gratis tool (tot 2.000 contacten) waarmee je eenvoudig nieuwsbrieven kunt opmaken en versturen. De tool is gebruiksvriendelijk, je kunt segmenteren (verschillende nieuwsbrieven naar verschillende doelgroepen sturen) en je krijgt inzicht in de statistieken van je verzonden e-mails. Tevens biedt Mailchimp de mogelijkheid om gebruik te maken van een duurder pakket waarbij ook marketing geïntegreerd zit zoals het bouwen van landingspages, social ads integreren, a/b testing et cetera. 

HubSpot

HubSpot biedt software om je te ondersteunen met marketing, sales, customer service en CRM. Het is zelfs mogelijk om je website te bouwen in HubSpot. Het draait voor HubSpot niet om marketinguitingen of sales praatjes, het draait om de klant. Wat wil de klant aan informatie, wat wil de klant van je horen, hoe kun je de klant het beste helpen?

Om deze filosofie heeft HubSpot haar platform ontwikkeld waarin alle elementen zijn verwerkt voor een optimale klantbeleving; van marketing tot sales en customer service met een uitgebreid CRM en tegenwoordig zelfs een CMS. Je kunt alle software los gebruiken naar gelang waar je het nodig voor hebt maar ook gebruik maken van een compleet HubSpot pakket. Een alles-in-één software tool voor zowel marketing, sales en services dus.

Each email subscriber is a real person. It’s time to treat them like one.

De HubSpot (e-mail) marketing hub biedt vele mogelijkheden om e-mails te personaliseren en te a/b testen. Tevens is het mogelijk om je blogs en landingspages te integreren met je e-mailmarketing. Zodat er bijvoorbeeld wekelijks updates van nieuwe blogs verstuur kunnen worden. 

Daarbij is het in HubSpot mogelijk om workflows te bouwen waarbij geautomatiseerde e-mails verstuurt worden. Hiermee kunnen er e-mails verstuurd worden op bepaalde criteria die je vooraf definieert.

Bijvoorbeeld: verstuur een vervolg e-mail 3 dagen nadat iemand een whitepaper heeft gedownload. Een voorbeeld hiervan zie je hieronder. Of verstuur een e-mail als iemand vaker dan 2 keer een bepaalde URL heeft bezocht. De mogelijkheden hiermee zijn eindeloos. 

workflow

Het verschil tussen Mailchimp en HubSpot

In onderstaande tabel zie je de verschillen tussen Mailchimp en HubSpot. 

Mailchimp HubSpot

✅ Gratis tot 2.000 contacten


✅ Gratis (excl. workflows, a/b testing en leadnurturing)

✅ Eenvoudig templates maken ✅ Eenvoudig templates maken
✅ A/B testing ✅ A/B testing
✅ Workflow functionaliteiten ✅ Workflow functionaliteiten
❌ CRM koppelingen zijn beperkt ✅Koppeling HubSpot CRM free
❌ Geen leadnurtering ✅ Leadnurturing 
❌ Beperkte website integratie ✅ Website integratie (CMS)
❌ Beperktere marketing software ✅ Alles-in-één marketing software
❌ Beperkte segmentatie ✅ Uitgebreide segmentatie 

 

Conclusie

Mailchimp is goedkoper dan HubSpot maar heeft daardoor ook beperkte mogelijkheden. HubSpot is een alles-in-één marketing software met legio mogelijkheden. Beide tools kunnen ingezet worden voor e-mailmarketing en zijn geschikt voor jouw marketingstrategie. 


Ben jij benieuwd welke tool het beste bij jou past?

Wij laten je graag zien wat de mogelijkheden van HubSpot en Mailchimp zijn en hoe wij jou kunnen helpen om jouw organisatie te laten groeien. Wij bieden een gratis demo aan om te kijken waar voor jouw organisatie winst te behalen is.

HubSpot demo aanvragen

Gepubliceerd op 31 januari 2019