How-to: starten met bloggen volgens de Inbound Marketingmethode

Lotte Selen
Lotte Selen Inbound Marketeer

Binnen de Inbound Marketingfilosofie is waardevolle content het allerbelangrijkste. Je wilt dat je de juiste doelgroep bereikt op het juiste moment én met de juiste boodschap. De snelste manier om dit te bereiken is door veel te gaan bloggen. Met blogs van minimaal 300 woorden kun je specifieke topics of vragen beantwoorden waardoor je buyer persona’s heel doelgericht informatie kunnen opzoeken. Op die manier krijg je veel organisch en dus relevant verkeer binnen. Dit betekent dat er geschreven moet gaan worden. Maar hoe pak je dit nu aan? In dit blog geven we een aantal handvatten om te starten met bloggen.

Het opzetten van relevante blogposts is een gevolg van een aantal stappen. Om te achterhalen waar je potentiële doelgroep naar op zoek is, kun je het beste de volgende stappen volgen:

1. Creëer een buyer persona

Een buyer persona is een semi-fictief persoon die je ideale klant presenteert. In het buyer persona profiel neem je naast specifieke kenmerken van de persoon (man/vrouw, leeftijd, opleiding etc.) ook op wat de uitdagingen van deze persoon zijn, wat hij/zij wil nastreven, waar weerstanden zitten om wel of niet je producten of dienst af te nemen en wat je als bedrijf kunt doen om hem/haar te helpen.  

De meeste informatie kun je (als je zelf geen 1-op-1 contact hebt met je potentiële klant) ophalen bij je sales teams of serviceteams. Zij staan dagelijks in contact met hen en kunnen heel veel waardevolle input geven voor de invulling van de buyer persona. Overige informatie kun je vinden via o.a. google analytics, social media etc.

Bureau vet - Buyer persona - Voorbeeld

 

2. Content mapping

Een content mapping sessie is een moment waarbij je met een kernteam van marketing en sales gaat bepalen waar de content van de komende periode om moet draaien en op welke buyer persona je gaat richten. Wil je nieuwe diensten onder de aandacht brengen of komen steeds dezelfde vragen terug bij potentiële klanten die wellicht de moeite waard zijn om al in een voorstadia te tackelen?

Proces inbound campagne

Zodra bekend is welk topic jullie gaan oppakken, is het goed om te kijken welke content past bij de drie fases van de customer journey. Naast de blogs bepaal je in deze fase ook naar welke premium offers de blogs moeten verwijzen (zoals whitepapers, case studies, etc.) en hoe je de content verder gaat promoten.

Het is verstandig om diverse blogs per fase te hebben ter ondersteuning aan je premium offers.  Zo kun je ervoor zorgen dat je met je blogs een automatische leadnurturing toepast en vergroot je je online bereik.  

3. Keyword research

Uiteraard wil je wel dat je blogs ook daadwerkelijk opgepakt worden. Als je blogs schrijft op keywords die amper tot niet gezocht worden zul je ook geen effect zien in je organisch verkeer. Bekijk daarom voordat je gaat schrijven op welke keywords het meeste traffic zit. Hier zijn diverse gratis tools voor beschikbaar online zoals Übersuggest, Bing Keyword Tool en Google Trends. Hier kun je naast zoekvolume per keyword ook suggesties krijgen voor content gebaseerd op specifieke keywords.

Zorg ervoor dat je bij het schrijven van je blog een goede keyword density handhaaft en dat je keyword ook in je blog titel voorkomt.  

 

4. Nu kun je starten met schrijven

Nu je een heldere topic list hebt, concreet hebt welke content je onder de aandacht wilt gaan brengen, voor wie de content bedoelt is (je buyer persona) én welke keywords genoeg organisch verkeer genereren, kun je starten met schrijven. Door dit voorwerk heb je het gros van het werk al gedaan en is het schrijven van de blogs een simpelere invuloefening geworden. Pak deze 10 schrijftips er ook bij voordat je aan de slag gaat zodat je zeker weet dat je blogs ook goed gaan presteren.

 

Haal nog meer uit je organische zoekresultaten

Wil je nog meer uit je organische zoekresultaten halen en beter scoren in Google? Download dan nu de whitepaper ‘Hoe creëer je content die wel leads genereert’ en leer alles over het neerzetten van goede content. 

New call-to-action

Wil je meer weten over Inbound Marketing? Download dan de whitepaper 'Wat is Inbound Marketing'. 

Gepubliceerd op 10 januari 2020