Hoe maak ik een goed sales dashboard?

Ellen van Zutphen
Ellen van Zutphen Inbound Marketeer

Een sales dashboard geeft je inzicht in je actuele en verwachte sales resultaten waardoor je gemakkelijker je sales kunt beheren. Een sales dashboard met actuele verkoopcijfers helpt onder andere het sales-team om te monitoren waar het staat met betrekking tot gestelde verkoop- en omzetdoelen en helpt om te bepalen waar wellicht actie ondernomen moet worden om de gestelde doelen te behalen. In dit artikel leggen wij je in vijf stappen uit hoe je een goed dashboard voor sales op kunt stellen. 

In vijf stappen een goed sales dashboard inrichten

Wanneer je aan de slag wilt gaan met een sales dashboard kun je het beste de onderstaande vijf stappen doorlopen:

1. Bepaal waarvoor je het dashboard wilt gebruiken

De belangrijkste vragen wanneer je overweegt om een sales dashboard op te stellen zijn:

  • Wie gaat het dashboard gebruiken?
  • Wanneer gaan ze het dashboard gebruiken?
  • Welke informatie willen ze zien?

 Is het bijvoorbeeld om de directie van het bedrijf wekelijks  inzicht te geven in de behaalde en verwachte omzet?

 Is het salesteam op zoek naar een dashboard om dagelijks de sales prestaties te meten zodat ze daarop kunnen anticiperen om doelen te behalen? 

Of wil een sales manager maandelijks inzicht in de verkoopresultaten, aantallen en omzet, voor iedere medewerker afzonderlijk?  

Allemaal verschillende beweegredenen om te kiezen voor een dashboard waarbij iedere gebruiker ook andere verkoopstatistieken wil zien en ieder met een andere frequentie.

2. Bepaal welke verkoopresultaten je wilt meten

Misschien wel het lastigste onderdeel, welke resultaten  wil je meten? Enkele vragen die je kunnen helpen bij het bepalen van de statistieken die je wilt meten, zijn:

  • Welke verkoopresultaten en statistieken worden regelmatig besproken/bekeken? 
  • Wat zijn de belangrijkste sales KPI’s?
  • Welke sales KPI’s dragen bij aan behalen van de doelstellingen? 

Kijk hierbij verder dan de directie of het sales team. Ook andere teams zoals bijvoorbeeld een marketing team zijn vaak op zoek naar bepaalde sales statistieken zodat zij de effectiviteit van hun inspanningen kunnen meten. 

Hieronder enkele voorbeelden van statistieken waar je aan kunt denken:

  • Omzetcijfers, totaal en gemiddeld per product of productgroep
  • Gemiddelde waarde van een deal
  • Duur van het salesproces
  • Lead naar klant ratio

3. Bepaal in welk systeem je het dashboard wilt bouwen

Er zijn veel verschillende systemen op de markt waarin je een sales dashboard kunt bouwen. Zo kun je gebruik maken van Google Data Studio, Databox of HubSpot. Ieder systeem heeft zijn eigen mogelijkheden. Ga je systemen vergelijken dan kun je naast de prijs ook kijken naar mogelijkheden om zelf het dashboard in te richten, te integreren met bestaande systemen,  rapporten te downloaden, alerts in te stellen en of rapporten automatisch te laten versturen naar bijvoorbeeld een directielid. 

4. Zorg dat het dashboard gevuld wordt

Wanneer het mogelijk is om het gekozen systeem te koppelen met bestaande verkoopsystemen dan is het vullen van een sales dashboard vaak eenvoudig.. Maak je bijvoorbeeld gebruik van de Sales Hub van HubSpot dan kun je in HubSpot ook eenvoudig en snel een sales dashboard opstellen. 

Ook wanneer je gebruik maakt van bijvoorbeeld een Google Sheet of ander systeem kun je deze gegevens vaak door middel van een koppeling automatisch in het HubSpot sales dashboard laten laden. Benieuwd naar de mogelijkheden, neem dan gerust eens contact met ons op. 

5. Maak sales dashboards

Tabellen, kolomdiagrammen,  cirkeldiagrammen of trendlijnen: vaak kun je je er zelf voor kiezen hoe dat jij jouw resultaten in een rapport weer wilt laten geven. Zorg ervoor dat grafieken in één oogopslag duidelijk zijn, plaats daarom niet te veel informatie in een grafiek. 

In het HubSpot dashboard heb je  ook de mogelijkheid om je rapportages te filteren op periode (bijvoorbeeld een heel jaar of een bepaalde maand) en indien gewenst naar verkoper of sales team. Zo kun je rapportages nog waardevoller maken voor jouw team.  

Onderdelen die je onder andere in een dashboard terug kunt laten komen:

  • Verkoopprognose
  • Omzet
  • Waarde van de gesloten en verloren deals
  • Overzicht van het aantal deals per fase van het verkoopproces
  • Overzicht van het aantal leads

Welke sales automation tool past het beste bij jouw organisatie?

In onze factsheet vergelijken we 5 sales automation tool. Benieuwd welke tool het beste bij jouw organisatie en sales doelstellingen past? Download dan direct de factsheet: 5 sales tools vergeleken.

New call-to-action

 

Gepubliceerd op 30 december 2019