Hoe kunnen Buyer Persona’s bijdragen aan je marketing strategie?

Gepubliceerd op 19 juni 2018
Sophie Bus
Sophie Bus Inbound Marketeer

Als marketeer heb je de term Buyer Persona vast al eens voorbij horen komen. Een buyer persona is een omschrijving van jouw ideale droomklant. Maar waarvoor dient zo’n fictionele omschrijving en hoe zet je het in binnen je inbound marketing strategie?

Wat is een buyer persona?

Terug naar de basis: wat is een buyer persona? Een buyer persona is een representatie van je ideale klant. Persona’s helpen je om de klant die je wil bereiken te begrijpen. Doordat je ze begrijpt, kun je ze bereiken door de juiste content met ze te delen. Buyer persona’s zijn een essentieel onderdeel in content creatie, product development en after sales. Hiermee zijn buyer persona’s de basis van iedere inbound marketing strategie.

Inbound marketing en buyer persona's

Waarom zijn buyer persona’s zo belangrijk voor inbound marketing? Alles in inbound marketing draait om de juiste waardevolle content delen, aan de juiste mensen en op het juiste moment. Zonder buyer persona kun je geen richting geven aan je content en schiet je met losse flodders. Met buyer persona’s houd je bij alle content die je creëert de doelgroep in je achterhoofd waardoor je klanten je content sneller als waardevol zullen waarderen. Je schreeuwt niet om aandacht door content bij iedereen onder de neus te drukken, maar zorgt ervoor dat de content die je creëert aansluit bij het zoekgedrag van je klant.

Meer weten over buyer persona's en inbound marketing? Lees erover op onze pillar page: Wat is inbound marketing.

Meer informatie

Hoe stel je een buyer persona op?

Bij het opstellen van een buyer persona ga je na wat je weet van de klant, stel je vragen aan je ideale klant en zoek je op internet. Je beantwoordt verschillende vragen rondom bepaalde onderwerpen om uiteindelijk tot een profiel voor je buyer persona te komen:

  • Wat is de functie van je klant?
  • Bij welk bedrijf werkt je klant?
  • Wat zijn de doelen van je klant?
  • Wat zijn de uitdagingen van je klant?
  • Wat is de persoonlijke achtergrond van je klant?
  • Op welke wijze heeft je klant het liefst contact met je?

Met behulp van standaard templates of bijvoorbeeld de software van HubSpot stel je eenvoudig een buyer persona op.

Buyer perona's toepassen in je inbound marketing strategie

Eenmaal een of meerdere buyer persona’s opgesteld die de ideale klanten van je bedrijf omschrijven, is het tijd om ze daadwerkelijk toe te passen. Buyer Persona’s kunnen zich bevinden in verschillende fases van de customer journey. Binnen de inbound marketing noemen we dit de ‘Buyer’s journey’. De verschillende fases van de Buyer’s Journey zijn:

1. Awareness stage – De potentiële klant is op zoek naar informatie om hun zoekopdracht of probleem te specifiëren.
2. Consideration stage – De potentiële klant weet nu waar hij naar op zoek is. Hij kan nu gericht zoeken naar oplossingen voor zijn probleem.
3. Decision stage – De potentiële klant maakt nu een beslissing tussen de aanbieders die zijn probleem oplossen.

In iedere fase gebruik je verschillende soorten content om je potentiële klant van de juiste informatie te voorzien. Met alle content houd je de buyer persona in het achterhoofd.

Meer weten over buyer persona's?

Leer meer over inbound marketing en waarom het belangrijk is om waardevolle content te creëren door onze whitepaper te downloaden. Vragen? Neem contact op! Wij helpen je graag aan meer informatie.

New Call-to-action