Hoe kies ik een goed webdesign bureau?

Sjardo Janssen

Het kan soms een flinke zoektocht zijn als je op zoek bent naar een nieuw webdesign bureau om je te ondersteunen met je website. Elk webdesign bureau steekt een kennismakingstraject anders in. Dat is ook helemaal niet verkeerd, maar al snel zie je door de bomen het bos niet meer. Waar moet je nu precies op letten als je een nieuw bureau kiest? 

Een klik met elkaar

Het allerbelangrijkste is dat er een klik is tussen jou en de werknemers van het bedrijf waar je contact mee hebt. Geven ze je een prettig gevoel? Zit je op je gemak en heb je niet het idee dat je daar alleen zit omdat je geld met je mee brengt? Dan zit je vast goed. Het bureau moet jou een goed gevoel geven en laten zien waar ze goed in zijn, maar vooral ook eerlijk zijn over waar ze niet goed in zijn. 

Sta open voor advies

Met een goed idee een webdesign bureau binnenstappen, kan leiden tot heel mooie dingen. Vaak zijn dit voor een bureau de leukste projecten om aan te werken. Een enthousiaste opdrachtgever werkt namelijk een stuk prettiger dan een project waar meer noodzaak is dan plezier. Nadat je jouw idee hebt voorgedragen, is er vast en zeker enthousiasme te horen. Echter, het bureau zal ook veel vragen stellen of checken of jouw idee wel levensvatbaar is. Wil jij bijvoorbeeld een webshop laten bouwen, maar heb je maar 3 producten dan zal het advies zijn om bijvoorbeeld te werken met een betaalformulier. 

Of wil je een super toffe en geanimeerde website, maar zijn ouderen jouw doelgroep? Dan wordt dit, als het goed is, afgeraden vanwege toegankelijkheidsproblemen. Het is dus belangrijk om open te staan voor advies vanuit het webdesign bureau. Samen moet je werken naar de beste oplossing voor jouw product en doelgroep. Wordt er alleen maar ja geknikt, vraag je dan af of je niet beter elders terecht kan!

Proactief advies op basis van data

Een website die 3 jaar stilstaat en niet onderhouden wordt, zal niet “beter” worden. Ook niet per definitie slechter, maar echte groei zit er niet in. Conversie stijgt niet plotseling en de vindbaarheid neemt ook niet vanzelf toe. Er moet dus continu gesleuteld worden aan de website. Wij noemen dit 'growth driven design'. Het bureau, de experts op dit gebied, moet pro-actief voorstellen bij jou neerleggen om jouw website te laten groeien. Dit kan zijn door meer blogs te schrijven, indeling van pagina’s te heroverwegen, testen uit te voeren of misschien conversiepaden of workflows te herzien. Er zijn talloze opties.

Vraag hier naar bij het zoeken naar een nieuw webbureau en kijk wat het bureau doet om jouw site te blijven optimaliseren na oplevering van het project. En ook heel belangrijk. Vraag waar hun advies op gebaseerd wordt. Bij Bureau Vet proberen we altijd te adviseren op basis van data! Because numbers don’t lie! Wij kunnen namelijk precies zien welke pagina’s slecht renderen, welke hoek van de website bijna niet gevonden wordt en ook of gebruikers wel goed door het betaalproces van een webshop komen. Zelf moet je ook mee kunnen kijken in deze data. Het is dus belangrijk dat je een webdesign bureau kiest dat je elke maand middels een rapportage op de hoogte houdt van de data. 

Vraag naar referenties en vergelijkbare opdrachten

De kans is groot dat je niet bij een webdesign bureau aan tafel komt te zitten dat nog nooit een website heeft gemaakt. Dat houdt ook in dat het bureau waarschijnlijk referenties heeft of vergelijkbare opdrachten heeft uitgevoerd. Vraag naar deze opdrachten! Welk advies is er gegeven, wat waren de resultaten en welke werkzaamheden zijn allemaal uitgevoerd? Vraag ook eens of je de opdrachtgever mag bellen. Een goed webdesign bureau vindt het niet erg als je in contact komt met de opdrachtgever als ze trots op hun werk zijn. 

Realistische verwachtingen

Eerlijk zijn naar elkaar is super belangrijk in het proces. Het zorgt ervoor dat je niet met een slecht gevoel een jaar later weer opnieuw de zoektocht start. Dit zit hem in de prijsindicatie, urenindicaties, transparantie maar vooral in het scheppen van verwachtingen. 

Een veel voorkomende eis bij een webdesign bureau is “ik wil op nummer 1 bij Google”. Dit kan niemand garanderen. Een goed webdesign bureau schept realistische verwachtingen op basis van de werkzaamheden die het gaat uitvoeren. 

Website vernieuwen of niet? Doe de scan!

Hopelijk geven bovenstaande tips je meer inzicht in waar je op moet letten bij het kiezen van een webdesign bureau. Ben je er nog niet helemaal zeker van of je je website wilt vernieuwen? Doe dan onze Website Redesign Scan. Deze website redesign scan bevat 10 vragen. Na afloop ontvang je een persoonlijk advies over welke aanpak het beste bij jou past. 

Doe de website redesign scan

SCAN-CTA

 

Gepubliceerd op 27 augustus 2020