Hoe kan een startup succesvol worden in marketing en sales?

Erik Verpoort
Erik Verpoort Eigenaar

Voor startups ligt de focus veelal op de ontwikkeling van het product (en/of dienst). Vaak zijn in eerste instantie de oprichters ook de eerste verkopers van het product. Wie kan er  beter de visie van het bedrijf en het product verkopen dan de oprichters zelf. Daarbij zijn ze vaak ook gewend om vanaf dag 1 het product te verkopen aan banken, investeerders, de pers en (potentiële) klanten. Echter, de onderneming laten groeien is niet mogelijk als je als oprichters het product blijft verkopen. Uiteindelijk is het noodzakelijk om een marketing en sales machine te bouwen die wel schaalbaar is.

Sales medewerker

Als de tijd rijp is, wordt vaak de eerste sales- en / of sales development medewerker aangenomen. Deze persoon moet in staat zijn om een lead van begin tot eind op te volgen (Sales Qualified Leads). Daarnaast moet deze persoon in staat zijn om de organisatie verder te laten groeien. De vragen waar startups dan vaak tegenaanlopen zijn:

  • Waar haal je de marketing en sales kennis vandaan?
  • Als je de kennis hebt hoe krijg je controle over je marketing- en salesinspanning?

Bekijk infographic

Is er voldoende kennis in huis op het gebied van marketing en sales?

Als de kennis omtrent marketing en sales niet voldoende in huis aanwezig is wordt vaak kennis ingehuurd van buitenaf. De juiste adviseur zal begrijpen dat een succesvolle organisatie niet meer bestaat uit alleen maar goede sales medewerkers. Meer en meer zijn de sales medewerkers namelijk afhankelijk van een marketingafdeling. Een marketingafdeling die weet dat het generen van leads een marketing activiteit is en zelfs meer specifiek een Inbound marketing activiteit is (meer over “inbound marketing”, lees de whitepaper).

Het draait dus om de optimale samenwerking tussen de marketing en sales medewerkers om de “vreemdeling” die op zoek is naar jouw product te vinden en uiteindelijk te binden als klant aan jouw organisatie.

Medewerkers ondersteunen met marketing automation en sales enablement software

Om de inspanningen van de marketing en sales medewerkers te ondersteunen wordt veelal gebruik gemaakt van marketing automation en sales enablement software. Voor een startup een forse investering die vaak wordt uitgesteld.

De uitvinder van inbound marketing (HubSpot) heeft dit ingezien en kan hierin de helpende hand bieden. HubSpot is zelf als startup door de hierboven beschreven ontwikkeling gegaan en weet als geen ander wat het is om een marketing en sales organisatie te bouwen. Naast de kennis over marketing en sales beschikt HubSpot over de software die kan helpen om de inspanningen van marketing en sales volledig inzichtelijk te krijgen.

Ontdek de voordelen voor de startups

Specifiek voor startups heeft HubSpot een programma ontwikkeld om startups te helpen succesvol te worden. De voordelen van seed investment startups zijn anders dan die voor serie A investment startups. Hieronder vind je een overzicht van wat de desbetreffende startups aan kosten besparen en welke voordelen zij hebben:

Seed investment startups

Serie A investment startups

90% korting op software eerste 12 maanden – 50% volgende 12 maanden

50% korting op software eerste 12 maanden – 25% volgende 12 maanden

Toegewezen strategie consultant en ondersteuning

Executive mentorschap om uw bedrijf te laten groeien

Toegang tot marketing en sales experts en startup specifieke content

Toegang tot marketing en sales experts en groei specifieke content


Wil jij als startup succesvol zijn in marketing en sales?

Ben jij benieuwd naar wat inbound marketing voor jou als startup kan beteken? Download onze gratis whitepaper over inbound marketing of lees hier meer over HubSpot voor startups. Wij zijn gold partner van HubSpot en daarnaast is inbound marketing ons expertisegebied. Wij helpen je dan ook graag met de inbound strategie in combinatie met de software van HubSpot om jouw bedrijfsuitdagingen aan te gaan. Wacht niet langer en neem direct contact met ons op!

Informatie aanvragen

BureauVet-onlinemarketing-inboundmarketing-CTA-1-inboundmarketing-whitepaper

Gepubliceerd op 10 juli 2018