Google Search Console, de nieuwe mogelijkheden

Ellen van Zutphen
Ellen van Zutphen Inbound Marketeer

Google Search Console (voorheen Webmaster tools) is één van de diensten die Google gratis aanbiedt. Met Search Console kun je als eigenaar en/of beheerder van een website de aanwezigheid van je website in de zoekmachine van Google bijhouden en controleren. Google Search Console blijft vernieuwen. In dit blogartikel vertellen we je alles over de nieuwe mogelijkheden.

Waarom Google Search Console gebruiken?

Met Google Search Console krijg je meer inzicht in hoe Google je website indexeert. Een indexering door Google moet je zien als dat jouw website toegevoegd wordt aan de database van Google voor zoekresultaten. Wanneer je een nieuwe website lanceert kan het daarom ook enkele dagen duren voordat je website in zoekresultaten naar voren komt. Wanneer Google je website heeft geïndexeerd kun je in Google Search Console zien hoe dat jouw website is geïndexeerd op de volgende onderdelen:

  • Zoekopmaak: In het menu zoekopmaak geeft Google inzicht in hoe jouw website in de zoekresultaten wordt weergegeven.
  • Zoekverkeer: Het menu zoekverkeer geeft je onder andere meer inzicht in de links die naar je website verwijzen, zoekwoorden die worden gebruikt en de mobiele bruikbaarheid van je website.
  • Google-index: Onder Google-index vind je onder andere meer informatie over de status van de indexatie van je webpagina’s en of er geblokkeerde bronnen zijn waardoor Google je indexering niet goed kan opnemen.
  • Crawlen: Fouten zoals 404 meldingen, server errors etc. vind je terug onder het menu crawlen in Search Console.
  • Beveiligingsproblemen: Onder het kopje beveiligingsproblemen vind je meer informatie over mogelijke beveiligingsproblemen. Zo kun je hier zien of je website gehackt is en zo ja wat je wellicht kunt doen om het probleem op te lossen.

Op basis van deze informatie kun je je website verder optimaliseren voor zoekmachines.

Download whitepaper

Nieuwe mogelijkheden in Google Search Console.

Binnenkort worden er twee aspecten toegevoegd aan Google Search Console namelijk het informeren over problemen op je website en het aanbieden van tools om aanpassingen snel en gemakkelijk te verifiëren. Daarnaast gaat Google de tool in drie groepen opdelen namelijk insights, workflow en feedback loops.

  • Insights Google Search Console
    In de groep insights worden in de toekomst geïdentificeerde problemen gegroepeerd. Deze problemen worden in taken verdeeld en krijgen ieder een status zodat je gemakkelijk kunt zien of een probleem al opgelost is of niet.
  • Workflow Google Search Console
    Met workflow ben je in staat om een taak te creëren en deze toe te bedelen aan andere gebruikers van Google Search Console. Je kunt het vergelijken met een to do list.
  • Feedback loops Google Search Console
    Onder feedback loops kun je de resultaten van wijzingen in de broncode van je website zien. Waar je voorheen lang moest wachten tot deze resultaten zichtbaar waren kun je binnenkort direct een preview bekijken van de resultaten van deze wijzigingen.

Google Search Console gebruiken

Wil je meer informatie over Google Search Console of wil je aan de slag met de tool, neem dan gerust eens contact met ons op. Wij helpen je graag verder.

Informatie aanvragen

BureauVet-onlinemarketing-inboundmarketing-CTA-6-in-vier-stappen-naar-conversie-optimalisatie

Gepubliceerd op 19 januari 2018