E-mail is nog altijd één van de belangrijkste communicatiemiddelen. Je e-mail komt rechtstreeks in de mailbox van je (potentiële) klant terecht en wordt, vooral in de B2B branche steevast goed gelezen. Zo heeft 79% van de Nederlanders zich in 2018 op een nieuwe e-mail nieuwsbrief ingeschreven* en is de open-ratio zelfs met 0,5% gestegen. Binnen het huidige marketinglandschap is e-mail dus een heel krachtig communicatiemiddel richting je doelgroep. De ideale marketingtool voor het versturen van nieuwsbrieven en geautomatiseerde e-mails is HubSpot; een krachtig marketingplatform die je voor je gehele e-mail marketingstrategie kunt inzetten. In dit blog lees je wat je kunt verwachten van de e-mailmogelijkheden binnen HubSpot en hoe je deze maximaal kunt benutten.
E-mail in HubSpot draait niet alleen om het verzenden van zo veel mogelijk e-mails naar je contacten; het gaat om het sturen van de juiste content op het juiste moment aan de juiste contacten. Door HubSpot te gebruiken heb je een all-in-one workplace waaruit je e-mails kunt designen, bouwen, bewerken, gepersonaliseerd kunt versturen en vervolgens analyseren. Maar waar moet je op letten als je een goede e-mail wilt opzetten en versturen vanuit HubSpot? En welke opties zijn er allemaal binnen HubSpot om je e-mail marketingstrategie te ontwikkelen? We laten je hieronder stap voor stap zien wat er nodig is om via HubSpot effectieve e-mailcampagnes op te zetten met hoge open- en klikratio’s.
Er is geen marketeer die onder de Algemene verordening Gegevensbescherming (ook wel AVG of GDRP genoemd) onderuit komt, dat geldt al helemaal voor e-mail marketeers. Eén van de belangrijkste regels binnen de AVG-wetgeving is dat je uitsluitend mag mailen naar leads en klanten die daar expliciet toestemming voor hebben gegeven. Zorg bij de inrichting van je HubSpot account dus dat je dit goed hebt ingericht. Denk hierbij o.a. aan:
Wil je meer weten over het goed inzetten van GDPR? Download dan de whitepaper ‘GDPR/AVG-noodzaak of noodzakelijk kwaad?’. Wil je exact weten welke AVG-regels voor jouw organisatie van toepassing zijn als het gaat om het verzenden van email via HubSpot? Vraag dan vrijblijvend een afspraak aan waarin we samen gaan kijken hoe we jouw e-mail marketing AVG-proof maken.
De inbox van je klant zit waarschijnlijk al redelijk vol met aanbiedingen en marketing boodschappen. Om daar bovenuit te springen moet je opvallen. Dit doe je door een strak email template te gebruiken. Bij het designen van templates is veel mogelijk, hier kun je zo creatief mee zijn als je wilt. Zorg wel altijd dat je e-mail herkenbaar blijft aan jouw bedrijf. Dit doe je door goed je huisstijl in het template te verwerken.
Via HubSpot zijn er 2 opties om e-mails te maken:
Drag & drop editor
Bij de drag & drop editor kun je kiezen uit bestaande templates. Deze kun je vervolgens aanpassen naar je eigen design. Met de gebruiksvriendelijke editor kun je heel makkelijk de lay-out aanpassen, foto’s of tekstblokken toevoegen en buttons plaatsen.
Classic editor
Een andere methode is om gebruik te maken van e-mail templates. Deze templates kunnen zelf gebouwd zijn of aangeschaft worden via de HubSpot Marketplace. Afhankelijk van je wensen en je technische mogelijkheden. Wij kunnen je helpen bij het ontwerpen en bouwen van een custom made template om je e-mail marketing nog beter toe te passen.
Als je je e-mail personaliseert, vergroot je direct het effect van de mail. Je mail wordt relevanter waar ze beter geopend zullen worden en er beter doorgeklikt wordt.
De grote toegevoegde waarde van HubSpot als tool is dat deze software redeneert vanuit het CRM. Alles draait om de contacten in je database. De mogelijkheden om je e-mails te personaliseren binnen HubSpot zijn daarom ook eindeloos.
De makkelijkste personalisaties zijn het toevoegen van een naam in de subject line, preview tekst en aanhef van de e-mail. De mogelijkheden zijn oneindig. Denk ook aan het invoeren van andere property informatie zoals aankopen, geboortedatum, laatste transactie etc.
E-mail versturen op basis van segmentatie lijsten
One-size fits all werkt niet meer effectief. Elke lead of klant heeft een andere behoefte aan content en wilt op een andere manier worden aangesproken. Om je e-mail marketingstrategie effectiever te laten zijn, moet je daarom segmenteren. Er zijn tal van segmentatie mogelijkheden. Denk hierbij aan segmentatie op basis van:
Vanuit HubSpot is het heel gemakkelijk om lijsten aan te maken waarbij filters worden toegepast op criteria zoals job title, country, etc. Deze kun je koppelen aan de e-mail die je wilt verzenden. Je kunt ook lijsten maken voor groepen die je helemaal wilt uitsluiten in de e-mail campagnes.
Meten is verbeteren. Dat geldt zeker ook voor e-mail marketing. HubSpot biedt naast een makkelijke editor ook een uitgebreid dashboard om je e-mail efforts te analyseren. Een aantal metrics zijn bij het versturen van email belangrijk om onder de loep te nemen:
De dashboard overzichten binnen HubSpot zijn heel helder en laten je in 1 oogopslag zien hoe je e-mails het doen. Zo kun je snel en makkelijk je e-mails optimaliseren voor een beter bereik en een hogere ROI. Met de A/B test optie in HubSpot kun je ook goed uitzoeken welke content of welk design wel of niet werkt. Denk aan de locatie van een button, het gebruik van een foto (of juist niet) of twee versies van de onderwerp regel. Zo kun je nog effectiever onderzoeken wat het beste werkt bij jouw publiek.
Heb je wel al een HubSpot account maar je hebt het gevoel dat je hier niet het maximale uit haalt? Laat Bureau Vet geheel vrijblijvend een scan uitvoeren in je HubSpot account en ontdek waar voor jouw organisatie winst te behalen is op het gebied van marketing, sales en services.
De Raetsingel 1 (in De Weijer)
5831 KC Boxmeer (routebeschrijving)
T. 0485 520 172
E. info@bureauvet.nl
KvK: 62295861
BTW-nummer: NL854751518B01
Rijnstraat 170
1079 HS Amsterdam
T. 020 45 62 533
E. info@bureauvet.nl
Wil je graag op de hoogte gehouden worden via de mail? Dat kan natuurlijk want we delen graag onze kennis en artikelen.
Direct inschrijven