Dit is waarom je in 2020 moet overwegen om je beursbudget te spenderen aan Inbound Marketing

Stijn Peters-Sengers
Stijn Peters-Sengers

Heb jij zicht op de resultaten die jouw bedrijf behaalt tijdens een beurs? Sterker nog, behaal je überhaupt wel resultaten op een beurs? Of sta je er alleen maar ‘omdat de concurrent er ook staat’? Dat klinkt niet als een reden om tienduizenden al dan niet honderdduizenden euro’s te besteden. Overweeg dan eens om het beursbudget in 2020 op een andere manier in te zetten.

Wat kost een beursdeelname nou echt?

De kosten van een beursdeelname worden berekend op basis van vierkante meters. Volgens KOPExpo liggen de kosten van een vakbeurs in de Benelux en Duitsland zo tussen de 220 en 350 euro. En de standhuur betreft slechts 20% van de totale kosten. Daarbij komt nog de standbouw, het personeel, de promotie en overige kosten. Voor een snelle, grove berekening kun je de standhuurprijs dus vermenigvuldigen met 5 voor een plaatje van de totale kosten. Voor de beeldvorming: bij een prijs van 220 euro per m2 met een stand van 10 x 8 meter ben je als bedrijf grofweg zo’n 90.000 euro kwijt voor het totale plaatje. En dan zijn de verborgen kosten, zoals bijvoorbeeld de tijd die vooraf gespendeerd wordt aan de planning, nog niet eens meegenomen.

Naast de kosten en tijd zijn er nog andere nadelen aan een beurs:

  • Op een beurs komt vaak maar een beperkte ‘soort’ prospect/potentiële klant.
  • Je weet vrijwel nooit van te voren wie er op je stand af gaan komen en waarom. Zijn dit wel de mensen waar je je op wil richten?
  • Je hebt geen idee in welke fase van de buyers journey deze mensen zich bevinden, dus het is lastig om je voor te bereiden op hun wensen en behoeften.

Wat verzamel je tijdens je beurs? Digitale gegevens, of visitekaartjes? En hoe ga je hiermee om? Wat zijn je kansen om een fatsoenlijke ROI (return on investment) op die 90.000 euro te behalen?

Kies voor een betere ROI, kies voor Inbound Marketing

Laten we het eerder benoemde nou eens vergelijken met de mogelijkheden die Inbound Marketing met zich meebrengt:

  • Je biedt altijd een grote hoeveelheid aan bruikbare informatie (die overigens 24 uur per dag en 365 dagen per jaar beschikbaar is) aan geschikte prospects die actief op zoek zijn naar oplossingen. Deze informatie sluit daarnaast ook nog eens perfect aan bij de verschillende fases van de buyers journey.
  • Je bent niet in strijd met de tijd: jouw prospects kunnen zelf bepalen wanneer zij de tijd nemen om te leren over jouw expertise.
  • Wanneer prospects een interactie aangaan met jouw content weet je precies wat je wilt weten over deze mensen (bijvoorbeeld de bedrijfsnaam, functie, naam etc.). Op die manier kun je het volgende contactmoment precies aanpassen op deze gegevens. Zo kun je ze (voorbereid) persoonlijk benaderen of bepaalde content toesturen die past bij hetgeen waarin zij geïnteresseerd zijn.

En als dit je nog niet heeft overtuigd, bij deze nog wat statistieken:

Om deze redenen is het best wel de moeite waard om te overwegen om op een beurs minder te staan, of het een jaartje over te slaan. Natuurlijk is dat een grote verandering, die niet van de één op de andere dag kan plaatsvinden.  Wat je op zijn minst kunt doen is deze blog lezen over hoe je het ROI van je beursdeelnames kan verbeteren door de efficiëntie te vergroten met inbound technieken.

Mocht jouw bedrijf moeite hebben met het verbreken van de beurstraditie, probeer dan in ieder geval al te beginnen met het identificeren en erkennen van de beperkingen die een beurs met zich meebrengt en vergelijk dit (met je collega’s) met de mogelijkheden die Inbound Marketing met zich meebrengt.

Download de whitepaper 'Inbound Marketing'

Inbound-marketing-cover-whitepaper-500x313

 

Gepubliceerd op 30 januari 2020