De nieuwe Google Analytics 4: dit zijn de grootste veranderingen!

Marco Gommans
Marco Gommans

Het bekendste websiteanalyseprogramma ter wereld, oftewel Google Analytics, is van een nieuwe update voorzien. De update is bekend onder de naam Google Analytics 4 (GA4). Deze update staat bekend als de meest ingrijpende verandering die het programma tot nu toe heeft gezien. In deze blog vertellen we je in het kort wat deze veranderingen zijn en wat de update dus inhoudt.

GA4 is dus de nieuwste en grootste ‘make over’ van Google Analytics. De bèta-versie van GA4 was al sinds juli 2019 te testen, maar sinds oktober 2020 is het de nieuwe standaard geworden. Gezien de grote veranderingen, zal het voor velen op het begin wennen zijn. Het gegevensmodel van GA4 is zó anders dat bedrijven hun huidige data niet kunnen meenemen naar de nieuwe versie. Het is dan voorlopig ook nog mogelijk om Google Analytics 4 te gebruiken naast de oude versie, Universal Analytics. Zo blijf je nog je historische data houden.

Het event-driven datamodel

De grootste wijziging in de nieuwe update zit in de kern, namelijk hoe Analytics de website meet. Google Analytics 4 werkt met het event-driven datamodel, in tegenstelling tot Universal Analytics. Voorheen mat Google alles via sessions, gekoppeld aan user data. Dit zijn gegevens over de gebruiker die analytics verzamelt uit cookies of je browserinstellingen. Denk hierbij aan je leeftijd, geslacht of locatie. Deze gegevens werden verzameld en verwerkt in tabellen en grafieken.

Het event-driven datamodel koppelt sessions en pageviews los van elkaar. In plaats daarvan meet het in eens serie van events, waarbij elk event via parameters extra informatie doorgeeft aan Google Analytics. Parameters zijn de gegevens die tijdens deze nieuwe events worden gemeten en meegestuurd naar Analytics. Een voorbeeld hiervan is het percentage in hoeverre er door een pagina is gescrold. Deze scroll wordt gemeten als event en het bijbehorende percentage is dan de parameter. Een grote ergernis voor marketeers wordt hiermee opgelost: het aantal ‘ogen’ zijn niet meer leidend, de nadruk komt meer te liggen op waardevolle bezoeken en interacties.

image (13)

Andere voordelen van Google Analytics 4

Natuurlijk zijn er naast het event-driven datamodel ook nog meer nieuwe functies, opvallend is dat al deze functies ongeveer hetzelfde gevolg hebben namelijk: de moderne consument wordt beter en overzichtelijker weerspiegelt door de cijfers. Enkele voorbeelden van deze nieuwe functies zijn:

De analysehub is gratis

Binnen Analytics kun je rapporten aanmaken over bepaalde data of deze worden door anderen gestuurd. De analysehub verzamelt deze rapporten voor je waardoor je ze makkelijk kunt terugvinden. Daarnaast kun je ze aanpassen met dimensies, statistieken en segmenten. Deze hub is vanaf nu gratis beschikbaar.

Cross-platform campagnes meten

Wanneer je een website en app hebt, kun je vanaf nu de databronnen van beide aan elkaar koppelen. Een app valt te onderscheiden in een webapp (bijvoorbeeld: een auto samenstellen op toyota.nl) of een daadwerkelijke app (zoals Snapchat), GA4 is met name bedoeld voor het eerste en noemt dit gegevensstreams. Met deze nieuwe manier kun je echt meten hoe goed je campagnes werken.

Makkelijker beheren van doelgroepen

GA4 maakt het makkelijker om doelgroepen te maken op basis van wat bezoekers op je website hebben gedaan. Aan de hand van de verzamelde gegevens kun je bijvoorbeeld bezoekers automatisch laten groeperen in mensen die hoogst waarschijnlijk binnen 7 dagen weer terugkeren op je website, en welke hoogst waarschijnlijk niet.

Het einde van de bounce rate

In Google Analytics 4 is meten op engagement vervangen door ‘Engaged sessions’. Bij meten op engagement nam je vaak de bounce rate mee, wat voor vele een onnodige statistiek was. Om te voldoen aan een ‘Engaged session’, moet een bezoeker minimaal aan één van de volgende voorwaarden voldoen:
    • Bezoekers hebben de website of app minimaal tien seconden op de voorgrond open gezet.
    • Bezoekers hebben een conversie geactiveerd (Deze bepaal je zelf).
    • Bezoekers hebben 2 of meer pageview-events uitgevoerd.

Meer weten over conversie-optimalisatie?

Wil je meer weten over conversie-optimalisatie? Download dan nu de whitepaper: In vier stappen naar conversie-optimalisatie!

Front-Cover-MOCKUP-Conversie

 

 

Gepubliceerd op 30 november 2020