De menustructuur van je website: best practices

Ellen van Zutphen
Ellen van Zutphen Inbound Marketeer

Je website navigatiemenu is te vergelijken met een bewegwijzering op straat of in een winkelcentrum. Je kunt je bestemming niet bereiken zonder dat je weet waar je jezelf nu bevindt. Om die reden is navigatie in een webdesign één van de belangrijkste, zo niet de allerbelangrijkste, factor(en). Het is van grote invloed op gebruiksvriendelijkheid van je B2B website en op de ervaring van je bezoekers. Kunnen bezoekers de weg door je site niet vinden en niet snel genoeg navigeren, dan haken ze af. Daardoor loop je (potentiële) klanten mis. In dit blogartikel vertellen we je ‘de best practices’ van een effectieve menustructuur.

Een website structuur geeft je bezoekers richting

Bezoekers die een website bezoeken doen dat met een doel. Ze zijn op zoek naar bepaalde informatie, willen producten en/of diensten bekijken of juist in contact komen met je bedrijf. De menustructuur vormt voor bezoekers van een website de leidraad die hen richting moet geven. Ze moeten kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn. Bij het ontwikkelen van een website is het daarom belangrijk dat je een gebruiksvriendelijke en doordachte navigatiestructuur uitwerkt.

Denk dus voorafgaand aan de ontwikkeling van je site goed na over wat er in de menustructuur dient komen te staan. Welke items komen in de menubalk, wat wordt de volgorde en is er bijvoorbeeld een secundair of submenu nodig? Een menustructuur van een website kan eenvoudig zijn en slechts bestaan uit enkele items, maar kan ook heel complex zijn met een uitgebreide onderliggende architectuur. Een website structuur optuigen is een kwestie van slim puzzelen, keuzes maken en testen.

Ja, ik wil een gratis website checklist

Kies voor maximaal 7 menu-items in je website

Een hoofdmenu bevindt zich doorgaans in de header van een website. Tegenwoordig is iedere website responsive, ofwel te bekijken via mobiel en tablet, waardoor er rekening moet worden gehouden met het feit dat een menustructuur goed zichtbaar dient te zijn en passend is voor alle devices. Om die reden, maar ook om het overzichtelijk te houden, raden we aan om de navigatiestructuur te laten bestaan uit maximaal zeven hoofdmenu items. Ons korte termijngeheugen onthoudt namelijk ook slechts zeven items.

Door het hoofdmenu overzichtelijk te houden kan een bezoeker de structuur snel scannen en ziet deze gelijk de belangrijkste items. Bovendien is het zo dat wanneer je menu-items weghaalt de overgebleven items steeds relevanter worden. Daag jezelf dus uit om je menustructuur te beperken tot zo weinig mogelijk items, met een maximum van zeven. Bij te veel menu-items weet een bezoeker niet waar hij moet kijken/klikken, raakt het overzicht kwijt en zal eerder afhaken.

De volgorde van menu-items in de menustructuur

In feite bestaat er geen standaard menustructuur. Uit psychologie onderzoek en uit gebruikerservaringen zijn wel een aantal zaken naar voren gekomen die je kunt toepassen. Zo blijkt uit onderzoek bijvoorbeeld dat attentie het hoogst is voor dingen die aan het begin en aan het einde van iets staan. Plaats daarom belangrijke items, zoals je home-button en contact-button, aan het begin en aan het einde van de menustructuur. Dit zijn gebruikelijke locaties. Naast dit gegeven zijn er nog een aantal andere ‘best practices’ te hanteren voor de navigatiestructuur:

Home-button
De home-knop is een element dat soms vergeten wordt in een menu-structuur. Dit is echter een belangrijk element, omdat je hiermee terug kunt navigeren naar de homepage van de website, ofwel het startpunt. De home-knop kan ook gepresenteerd worden in de vorm van een huisje. Plaats de home-knop altijd aan het begin van het menu.

Contact button
De contactknop is een belangrijk onderdeel van je website. Hiermee kunnen bezoekers immers contact met je opnemen. Het is gebruikelijk om de contact-button aan het einde van het menu te plaatsen. Dat is een plek waar bezoekers hem verwachten.

De kern
Na de home-button is het te adviseren om vooraan in het menu je producten, diensten en de kern van je organisatieactiviteiten op te nemen. Vervolgens geef je zaken als werkwijze, services en/of referenties weer. Daarna volgen menu-items zoals over ons, het team, vacatures en partners. En mocht je dat hebben dan kun je daar ook een blog/nieuws item tussenplaatsen.

Secundair menu
Wanneer je hoofdmenu, of primaire menu, al uit zeven items bestaat dan kun je een zogenaamd secundair menu optuigen. Dit is een tweede menubalk die boven de hoofdmenubalk staat. Hierin kun je eventueel zaken opnemen als een over ons pagina, een blog of nieuws. Daarnaast is het gebruikelijk om in een secundair menu taalvlaggetjes, een inlogmogelijkheid en telefoonnummer te plaatsen.

Footer
Juridische knoppen, zoals disclaimer of algemene voorwaarden, plaats je doorgaans in de footer van een website.

Per website moet afgewogen worden wat het meest in het oog moet springen. De ene organisatie is immers de andere niet en de doelgroep van het ene bedrijf is op zoek naar wat anders dan de doelgroep van het andere bedrijf. Het staat in elk geval als een paal boven water dat de belangrijkste onderwerpen van de site opgenomen dienen te worden in het hoofdmenu, simpelweg omdat je bezoekers dat verwachten.

Internetgebruikers zijn gewend aan bepaalde standaarden

Internetgebruikers zijn gewend aan bepaalde manieren van navigeren. Bezoekers verwachten bijvoorbeeld een horizontale navigatie aan de bovenkant van de website, omdat het gebruikelijk is.. Door de navigatiestructuur op een standaard positie te plaatsen wordt een website gebruiksvriendelijker. Een veel gemaakte fout is iets creatiefs willen doen met het menu, waardoor het afwijkt van de standaard en bezoekers het niet meer herkennen en dus afhaken. Probeer dat te voorkomen.

Verder zijn er nog een aantal andere gebruikelijke methoden die met betrekking tot een website structuur als het ware vanzelfsprekend zijn:

Standaardiseer het menu voor elke pagina
Standaardiseer je hoofdmenunavigatie voor je hele website. Ofwel, gebruik dezelfde navigatie op elke pagina en ga niet per pagina een aangepaste navigatie tonen. Dat is verwarrend voor bezoekers. Een bezoeker houdt immers van consistentie.

Menu-items moeten beschrijvend zijn
Menu-items in een hoofdmenu moeten beschrijvend zijn. Vertel bezoekers dus wat je doet en gebruik daarbij termen die je doelgroep begrijpt. Vermijd gebruik van moeilijk vakjargon. Het gaat erom dat je doelgroep weet wat jij bedoelt. Let er wel op dat je de menu-items kort en krachtig houdt.

Navigatielinkjes in plaats van buttons
Maak altijd gebruik van navigatielinkjes in je hoofdmenu in plaats van buttons. Buttons zijn namelijk:

  • Onleesbaar voor zoekmachines
  • Moeilijker aanpasbaar
  • Trager; buttons laden minder snel dan linkjes

Highlight of markeer het actieve menu-item
Geef een bezoeker aan waar hij zich bevindt binnen je website door het menu-item te highlighten of markeren. Je kunt het betreffende menu-item voorzien van een andere kleur of er een streepje onder plaatsen.

Download whitepaper

50 tips voor een succesvolle website

Bureauvet-online-succesvolle-website-whitepaper-50tips

In dit blogartikel hebben we je wegwijs gemaakt op het gebied van een menustructuur voor je website met behulp van ‘best practices’. Zoals gezegd is een website navigatie voor iedere website anders. Het moet aansluiten bij je bedrijf, bij je doelgroep en passen in het webdesign van je site. Wil je meer informatie over de menustructuur, hulp bij het ontwikkelen ervan of wil je een complete website laten maken? Neem dan contact met ons op of download de whitepaper 50 tips voor een succesvolle website.

Gepubliceerd op 31 mei 2017