De Alt-tekst van een afbeelding, hoe zit dat?

Michiel Thomassen
Michiel Thomassen Creative Designer

Wanneer je jezelf bezig houdt met SEO-optimalisatie, of simpel gezegd ‘hoger in Google’ komen, dan weet je dat dit niet iets is dat je zomaar even kunt bereiken. Google kijkt namelijk naar meer dan 200 factoren die van invloed zijn op jouw posities in de zoekmachine. Eén van die factoren waar Google waarde aan hecht is de Alt-tekst, of ook wel Alt-tag genoemd, van een afbeelding. Hoe dat precies zit vertellen we je in dit blogartikel.

Wat is een Alt-tekst eigenlijk?

Met een Alt-tekst vertel je eigenlijk in woorden tegen Google, én tegen mensen met een visuele beperking, wat er op een bepaalde afbeelding te zien is. Zoekmachines, zoals Google, kunnen bij het lezen van een pagina namelijk de afbeeldingen niet zien en laten deze daarom buiten beschouwing. Wanneer je echter iedere afbeelding binnen je website voorziet van een Alt-tekst kan de zoekmachine als het ware lezen wat er op je afbeelding te zien is. In dat geval wordt de afbeelding door Google wel meegenomen bij het indexeren van de pagina. Een Alt-tekst is daarmee dus een factor die van invloed is op je SEO rankings.

Lees hier meer over SEO

Voorzie je afbeelding van het juiste zoekwoord met behulp van de Alt-tekst

Bij zoekmachine optimalisatie leggen we de focus op een bepaald zoekwoord per pagina in je website. Ofwel, wanneer je een makelaar bent in Eindhoven, dan schrijf je een (of meerdere) pagina(s) binnen je website die gaat over ‘Huis verkopen in Eindhoven’. Wanneer een potentiële bezoeker van je site deze zoekopdracht vervolgens ingeeft in Google, en jouw pagina is goed geoptimaliseerd voor SEO, dan zal deze pagina naar boven komen. Het is dan wel zaak dat de content die op die betreffende pagina te lezen is volledig gefocust is op ‘Huis verkopen in Eindhoven’ en dat geldt dus ook voor de afbeeldingen die op die pagina te zien zijn.

Omschrijf wat je ziet op je afbeelding

De afbeelding die wordt gebruikt op een bepaalde pagina dient aan te sluiten bij de rest van de content op die pagina. Wanneer je dus een afbeelding plaatst op de pagina ‘Huis verkopen in Eindhoven’, is het zaak dat je een afbeelding plaatst die daaraan gerelateerd is, van bijvoorbeeld een huis. Om aan Google te laten weten dat de afbeelding over een huis in Eindhoven gaat, kun je de Alt-tekst invullen met de tekst: ‘Huis verkopen in Eindhoven’ of iets dergelijks. Het is dus van belang dat de Alt-tekst die je ingeeft aansluit bij de afbeelding en bij de rest van de pagina. Omschrijf dus zo goed mogelijk wat er op de afbeelding te zien is en verwerk daar, als het even kan, een zoekwoord in.

Hoe relevanter de afbeelding, des te relevanter de Alt-tekst

Vraag jezelf bij het optimaliseren van een Alt-tekst bij een afbeelding af wat het doel is van de afbeelding en of de Alt-tekst bij kan dragen aan het zoekwoord waarvoor de pagina geoptimaliseerd is. Houd daarbij in het achterhoofd dat je de afbeelding in eerste instantie plaatst voor de gebruiker van je website en dat de bijbehorende Alt-tekst daar dus ook geschikt voor moet zijn. Hoe relevanter je afbeelding is, des te makkelijker het wordt om een relevant zoekwoord (voor SEO) in je Alt-tag op te nemen.

Meer informatie over een succesvolle website?

In dit blogartikel hebben we meer uitleg gegeven over de Alt-tekst, een factor die van invloed is op je SEO positie. Wil je nog meer tips voor het creëeren van een succesvolle B2B website voor je bezoeker die ook uitstekend presteert in de zoekmachines zoals Google? Die vind je in onze whitepaper: '50 tips voor een succesvolle website':

Ja, ik wil tips

Bureauvet-online-succesvolle-website-whitepaper-50tips

 Wil je tips voor een succesvolle website? Download dan snel onze whitepaper.

Gepubliceerd op 3 augustus 2017