Van potentiële bezoeker naar klant: de 4 verschillende fases van inbound marketing

Ellen van Zutphen
Ellen van Zutphen Inbound Marketeer

Met het inzetten van inbound marketing, vinden potentiële klanten je via kanalen zoals blogs, zoekmachines en social media. De ‘inbound methodology’ helpt je om potentiële bezoekers klant en uiteindelijk promotors te maken van je bedrijf. In deze blog leggen we je uit hoe een inbound marketing strategie werkt in combinatie met de software van HubSpot.

Meer informatie

De inbound methodology in 4 fases


De inbound methodology (of inbound strategie) bestaat uit vier verschillende fases: Attract, Convert, Close en Delight. Iedere fase helpt je een stapje dichterbij naar de promotors van je bedrijf: de potentiële bezoekers veranderen in bezoekers, van bezoeker veranderen ze in een lead, een lead verandert in een klant en een klant in een promotor. Hieronder leggen we kort uit wat iedere fase inhoudt en welke middelen je in kunt zetten om de inbound strategie op de juiste wijze toe te passen.

1. Attract
Dit is de eerste fase waarin je in contact komt met potentiële bezoekers. Deze bezoekers zijn op zoek naar informatie of antwoord op hun vragen.
89% van de potentiële bezoekers zoekt deze informatie via een zoekmachine.

In de Attract fase, komen verschillende bedrijfsuitdagingen naar voren:

-  De website is niet geoptimaliseerd voor verkeer;
-  De website heeft geen constante flow aan bezoekers;
-  Het bedrijf scoort niet goed voor relevante zoekwoorden in de zoekresultaten.

De inbound methodology pakt deze uitdagingen op de volgende wijze aan:

-  Buyer persona's opstellen: een omschrijving van de ideale klant.
-  Wanneer je deze omschrijving hebt, kun je gerichte content schrijven voor de juiste      doelgroep; 
-  Je website optimaliseren voor SEO.

De tools die je daarvoor inzet zijn:

-  SEO
-  Blogs
-  Website
-  Social
-  Advertenties

2. Convert
In de eerste fase heb je ervoor gezorgd dat potentiële bezoekers ook daadwerkelijke bezoekers worden. Nu is het aan jou de taak dat ze betrokken worden bij je dienst of product en van een bezoeker veranderen in een lead. Content marketing genereert 3 keer zoveel leads als traditionele marketing en de kosten zijn 62% lager! Dit komt omdat je gerichte content creëert waarvoor mensen het waard vinden hun gegevens aan je achter te laten.

De bedrijfsuitdagingen die hierbij komen kijken zijn:

-  Mensen bekijken niet veel pagina’s op de website;
-  Content die niet geschikt is omdat ze niet gericht zijn op de buyer’s journey van een potentiële klant;
-  Geen leads krijgen via dure aangekochte lijsten.

De inbound methodology oplossingen:

-  Vertrouwen opbouwen door nuttige informatie te delen;
-  Voorzien van gratis waardevolle content in ruil voor contactgegevens van de bezoeker. (Denk aan eBooks, Whitepapers, etc.)

Tools:

-  Call to Actions
-  Landingpagina's
-  Formulieren

3. Close
Bedrijven die uitblinken in lead nurturing (het voeden van je relaties met waardevolle informatie), genereren 50% meer leads die klaar zijn om een aankoop te doen tegen 33% minder kosten. In de close fase houdt je de waardevolle relatie in stand met informatie totdat de leads uiteindelijk een aankoop dien of je dienst afnemen.

De bedrijfsuitdagingen in deze fase:

-  Geen inzicht hebben in welke marketinginspanningen effect hebben en welke niet;
-  Niet weten waar de beste leads vandaan komen;
-  Niet weten wanneer je leads klaar zijn om te kopen.

De inbound methodology oplossingen:

-  Gebruik e-mail en marketing automation om relevante informatie te delen met je leads;
-  Houd je leads warm door informatie te delen die aansluit bij hun interesses; 
-  Analyseer marketinginspanningen met behulp van ‘close-loop reporting’. (Gebruik de data om te zien welke leads klanten zijn geworden en welk traject ze hebben doorlopen voordat ze klant werden.)

Tools:

-  E-mail
-  Marketing automation
-  CRM
-  Contacten
-  Lead scoring

4. Delight
In de laatste fase zorg je ervoor dat de klanten je promotors worden. 89% van de consumenten leest een review om de kwaliteiten van een bedrijf te bepalen. Klanten die je product of dienst aanbevelen aan anderen, is waardevolle content waar je weinig moeite in hoeft te steken

De bedrijfsuitdagingen in deze fase:

-  Klanten kopen maar één keer iets bij je;
-  Je klantenbestand verspreidt geen informatie over je;
-  Je hebt moeite met het genereren van positieve mond tot mond reclame.

De inbound methodology oplossingen:

-  Creëer een totale belevenis voor je klant;
-  Optimaliseer de user experience op je site.

De inbound methodology toepassen met HubSpot

Nieuwsgierig geworden naar wat inbound marketing voor jou kan beteken? Download onze inbound marketing whitepaper voor meer informatie over inbound marketing of lees hier meer over de voordelen van HubSpot. Ben je benieuwd of de Inbound methodology samen met de software van HubSpot jouw bedrijfsuitdagingen kan oplossen? Neem contact op, we helpen je graag!

 

BureauVet-onlinemarketing-inboundmarketing-CTA-1-inboundmarketing-whitepaper 

Gepubliceerd op 1 juni 2018