Dé 10 voordelen van HubSpot

Jaap Rutten
Jaap Rutten

Wellicht ben je al bekend met de functionaliteiten van HubSpot of zit je juist net in de fase waarin je verschillende CRM systemen aan het overwegen bent. Na het lezen van deze blog weet je welke voordelen HubSpot biedt en waarom ze de tool uniek maken ten opzichte van de concurrentie. Bedenk tijdens het lezen of deze voordelen jou kunnen helpen in jouw persoonlijke situatie. Aan het einde van deze blog geven we je graag de mogelijkheid om vrijblijvend in te zoomen op jouw persoonlijke situatie m.b.t. het HubSpot CRM.

1. Dé alles in één tool

Ieder bedrijf met een cross-channel online marketing strategie heeft al snel veel verschillende tools nodig voor zijn marketingactiviteiten. Zo spring je als marketeer zijnde verschillende keren op een dag van Google Analytics naar MailChimp, vervolgens nog naar Hootsuite om de dag af te sluiten in je CRM systeem. HubSpot heeft dit probleem opgelost door één centrale plek te creëren waar je o.a: content creëert, optimaliseert en analyseert, waar je je leads registreert en je klantreis inzichtelijk hebt. En dat op alle verbonden kanalen. Dit zorgt ook voor een duidelijker overzicht van de totale activiteiten. Deze kun je terugvinden in verschillende dashboards in jouw HubSpot account.

Met HubSpot manage je dus je contacten (zoals een CRM), verstuur je nieuwsbrieven (MailChimp bijv.), werk je aan je marketing automation (ActiveCampaign bijv.),  plan je social posts in (HootSuite bijv.) en bekijk je je website en marketingprestaties (zoals in Google Analytics). Wist je dat HubSpot ook over een CMS beschikt? (Zoals WordPress). En tevens een Customer Service portal heeft? (Zoals Zendesk)

2. Marketing en Sales zijn nauw met elkaar verbonden

In HubSpot is het eenvoudig om jouw sales afdeling van slimme 'inside' informatie te voorzien. Door offers, zoals een whitepaper of quiz op jouw website aan te bieden, wordt het duidelijk in welke content jouw leads geïnteresseerd zijn, en dus voor welke vragen en uitdagingen zij staan. Hiermee bereik je met HubSpot niet alleen een grote hoeveelheid mensen, maar krijg je ook inzicht in het denkproces van jouw websitebezoekers en leads. Hierdoor kunnen sales medewerkers zich goed voorbereiden en gaan ze niet compleet 'koud' het eerste gesprek in. Daardoor vergroot je de kans op het landen van een deal! 

Daarnaast kan de marketing- en salesafdeling samenwerken om bestaande klanten om te toveren tot ambassadeurs en te focussen op nieuwe business uit bestaande klanten. Door de funnel te vergeten en het flywheel zet je deze ambassadeurs in voor het aantrekken van nieuwe klanten. 

3. HubSpot werkt samen met veel verschillende tools

Op een HubSpot website kun je veel verschillende tools toevoegen. Dit zorgt voor een eenvoudige koppeling van verschillende programma’s. Zo kun je eenvoudig programma’s zoals Salesforce, GMail en Slack toevoegen. Dit is maar een kleine greep uit het totale aantal te verbinden programma’s. In totaal zijn er meer dan 100 verschillende tools die je eenvoudig aan jouw HubSpot account kunt koppelen. Voor de complete lijst kun je op deze pagina terecht.

4. Bespaar veel tijd door vervolgstappen te automatiseren

Wanneer een bezoeker een bepaalde offer zoals een whitepaper downloadt of een bestelling plaatst op jouw website, kun je hem of haar automatisch indelen in een bepaalde groep. Deze groep kun je op zijn plaats weer voorzien van specifieke content. Hiermee automatiseer je jouw salesproces. Waar je in het verleden bijvoorbeeld mensen persoonlijk ging mailen, kun je ze nu een specifieke automatische mail sturen. En hier blijft het niet bij: door een workflow te creëren, kun je iemand automatisch door je funnel laten lopen.

Om het wel wat persoonlijker te houden kun je altijd op het juiste moment “actie” ondernemen. Per contact houdt HubSpot het totale aantal activiteiten bij. Deze activiteiten kun je overzichtelijk aflezen in verschillende rapporten. Dit geeft jouw de kans om op het juiste moment de telefoon te pakken en jouw lead warm te benaderen. Mits goed ingesteld, zal HubSpot jou een interne notificatie sturen op precies het juiste moment, waardoor jij weet dat je juist nú de telefoon moet pakken.

5. Haal meer uit jouw social media accounts

Buiten dat je verschillende tools kan integreren aan jouw HubSpot account, kun je ook social media accounts toevoegen. In HubSpot kun je Instagram, Facebook, Twitter en LinkedIn aan jouw business koppelen. Door de social media kalender kun je in de toekomst vooruit plannen, dit helpt je bij het uitwerken van een duidelijke social strategie. Ook geeft het rust, omdat je op een vooraf gepland moment je social posts voor de komende tijd kunt inplannen. Daarna heb je er geen omkijken meer naar. Tevens haalt het programma nuttige informatie uit je profielen, bijvoorbeeld het aantal doorverwijzingen naar je website wanneer je een link in de post hebt geplaatst.

6. Word (beter) gevonden in Google

SEO geoptimaliseerde content gaat al snel samen met moeilijke instrumenten en veel verschillende factoren waar je rekening mee moet houden. HubSpot maak het voor jou makkelijker door automatisch een lijst op te stellen die een duidelijk beeld geeft van wat je qua SEO allemaal goed doet, maar vooral ook wat beter kan. Het programma beoordeeldt bijvoorbeeld of je titel en metabeschrijving wel uniek genoeg is en of het de juiste lengte heeft. Verder kan HubSpot ook zien of de structuur van jouw blog goed is, denk hierbij aan de SEO titels en dergelijke. 

HS SEO

7. Iedereen kan de website aanpassen

Om bijvoorbeeld een landingspagina of referentiepagina te maken hoef je geen webdesign of
webdevelopment achtergrond te hebben. Vanuit templates en drag and drop kun je eenvoudig een webpagina aanmaken en aanpassen.

Uiteraard moet de website wel eerst gebouwd worden. Om ervoor te zorgen dat de flexibiliteit van het HubSpot CMS gewaarborgd wordt, moet hier in de developmentfase van je website al rekening mee gehouden worden. Daarom is het altijd aan te raden om in ieder geval de opstart van jouw HubSpot account met een HubSpot adviseur of bureau te doen. Zij kunnen voorzien in een complete HubSpot onboarding, maar vaak ook in workshops of consultancy bij HubSpot activiteiten.

8. Je kan er gratis mee beginnen

HubSpot heeft verschillende gratis modules waar je vandaag nog mee aan de slag kan. Je kan zelfs gratis aan de slag met het uitgebreide HubSpot CRM! Ook kun je aan de slag met andere tools, zoals: e-mail, chatfunctie en een meetingtool.

Hier komen wel een paar nadelen bij kijken. Zo kun je per maand maar maximaal 200 notificaties gebruiken. Als iemand jouw HubSpot mail opent of als geregistreerd contact jouw website opnieuw bezoekt telt dit als een notificatie. Verder laat HubSpot met de gratis versie af en toe zijn logo zien.

Dit probleem kun je verhelpen door de betaalde versie te nemen. HubSpot biedt verschillende abonnementen aan. HubSpot Starter is momenteel beschikbaar vanaf 36,80,- per maand.

HS prijzen

9. Het is toekomstproof

HubSpot is opgericht in 2006 door Brian Halligan en Dharmesh Shah. Terwijl de omzet in 2007 nog op zo'n $250.000 lag, naderen ze nu de miljard dollar! Het platform heeft nu zo'n 56.500 zakelijke klanten uit 100 landen en de groei zwakt nog lang niet af. Je hoeft dus niet bang te zijn dat jouw investeringen in HubSpot over een aantal jaar niets meer waard zijn. HubSpot is tegenwoordig zo'n "big fish" dat we er verzekerd van zijn dat er voortdurend updates zullen uitkomen.

10. HubSpot is constant bezig met vernieuwing

Een website is eigenlijk nooit af. Door constant door te ontwikkelen gaat HubSpot mee met de nieuwste ontwikkelingen. Alle updates die HubSpot doorvoert worden in (korte) uitleg video’s besproken, zodat jij deze direct kan toepassen! Op deze pagina vind je deze video's terug.

Wanneer je eenmaal met HubSpot aan de slag bent, raak je vast wel eens geïrriteerd over een feature of optie die er juist niet is. Wees niet bang en meldt dit gerust in de HubSpot community.

HS Community

Overweeg jij HubSpot?

Wij leggen je graag verder uit wat HubSpot allemaal te bieden heeft. Dit doen we a.d.h.v. een gratis HubSpot Demo. Hierin zoomen we samen in op jouw persoonlijke situatie en gaan we kijken of en hoe HubSpot kan bijdragen aan jou (marketing) doelstellingen. Via de knop hieronder kun je een afspraak inplannen.

HubSpot demo aanvragen

Gepubliceerd op 10 september 2020