Dé 8 trends voor een goed webdesign in 2020!

Michiel Thomassen
Michiel Thomassen UX Designer

Het einde van 2019 nadert. Dit jaar hebben we weer veel inspiratie en nieuwe ideeën opgedaan rondom webdesign. Wij blikken daarom vooruit op de webdesign trends van 2020. In deze blog hebben we onze top 8 van 2020  samengesteld die we kort toelichten.  

1. K.I.S.S. (keep it simple stupid)

Een boodschap komt het beste over als deze simpel wordt gehouden en eenvoudig is. Bij een website waar te veel elementen op staan komt de boodschap vaak niet over omdat er te veel afleiding is. Bij ieder element wat toegevoegd wordt zal men moeten nadenken of het bijdraagt aan de boodschap of functie. Eenvoud zal altijd werken in een effectief websiteontwerp. Een helder en fris ontwerp zal de website niet alleen aantrekkelijker maken maar zal een bezoeker ook helpen om probleemloos door een website heen te navigeren. Ieder designelement wat niet bijdraagt aan de beleving of functie zal ook geladen worden en zal een bezoeker alleen maar frustreren.

k.i.s.s.
(bron: Jakub Reis)

 

2. Consistentie

Consistentie is heel belangrijk in een ontwerp voor een website. Denk op iedere pagina die wordt ontworpen; “past dit in het hele ontwerp?”. Door een pagina goed in te delen leer je een bezoeker hoe hij naar de diverse pagina’s moet kijken. Als dit op iedere pagina anders is kost dat meer moeite. Denk bijvoorbeeld aan teksten en titels. Door een bepaalde vormtaal te gebruiken weet een bezoeker hoe het bedoeld is door de ontwerper. Hierdoor kan de bezoeker een pagina sneller scannen waardoor het prettiger is om de pagina te bekijken. Zorg er dus voor dat de titels en teksten in een bepaalde hiërarchische vorm staan en dat knoppen altijd dezelfde vormtaal hebben. Een belangrijke button of call to action zal altijd eenzelfde vaste opvallende kleur kunnen hebben.

bitlish-page.png
(bron: Cuberto)

 

3. Typografie en leesbaarheid

Het maakt niet uit hoe goed je ontwerp is, het is nog steeds zo dat tekst het belangrijkst is om de boodschap van je website over te brengen aan bezoekers. Omdat zoekmachines bekend zijn met deze data zal het altijd een belangrijk deel zijn van je SEO-activiteiten. Houdt je typografie altijd visueel aantrekkelijk en leesbaar voor bezoekers samen met het gebruik van tricky keywords, meta-data en andere SEO-gevoelige elementen. Gebruik makkelijk te lezen fonts en maak mooie combinaties van lettertypes voor ieder designelement zoals titels, platte teksten en knoppen. Zorg voor voldoende contrast zodat alles duidelijk zichtbaar is; ook voor bezoekers met een visuele beperking.

 

4. Goede weergave en beleving op alle schermen

Zorg ervoor dat je op alle schermen waarop je website zichtbaar is een goede gebruikerservaring neer zet. Doe je dit niet dan zal je deze slag zeker verliezen ten opzichte van je concurrenten.

Exploration.jpg(bron: Patrick Kaman)

 

5. Kleurenpalet en beeldgebruik

Goed kleurgebruik zal bezoekers aantrekken terwijl een slechte kleuren combinatie al snel kan afleiden van je boodschap. Zorg voor een goede harmonie door een juiste afstemming van je kleuren welke passen binnen de huisstijl. En vergeet niet het gebruik van witruimte om zo ruimte en rust te creëren voor een gebalanceerd ontwerp. Ook de afbeeldingen dien je op elkaar af te stemmen om zo eenheid te scheppen in je algehele sfeer.

cover-riseo-dribbble.png
(bron: Remy Usman)

 

6. Snel laden

Niemand houdt ervan om te wachten. Draag er zorg voor dat je afbeelding en code geoptimaliseerd is zodat de site snel laadt. Ook dit draagt bij aan een goede gebruikerservaring.

 

7. Duidelijk navigatie

Uit meerdere studies die gedaan zijn blijkt dat bezoekers langer op een website blijven waarbij een duidelijke navigatie aanwezig is. Wat bijdraagt aan een duidelijk navigatie is een duidelijke pagina-indeling, gebruik van een kruimelpad en het ontwerp van klikbare buttons. Volg ook de 3-klik-regel zo dat bezoekers de informatie die ze zoeken in drie kliks kunnen vinden.

 

8. Communicatie

Het ultieme doel van een bezoeker is om de juiste informatie te verkrijgen en dient jouw website dit doel goed dan zal een bezoeker waarschijnlijk meer tijd op jouw website doorbrengen. Om dit te bewerkstelligen dien je om een juiste wijze gebruik te maken goed verdeling in titels en subtitels. Verdeel de teksten in hapklare brokken. En gebruik bullets point in plaats van lange stukken tekst. Zo is alles veel beter scanbaar en eenvoudiger te verwerken voor een bezoeker.

Website vernieuwen of niet? Doe de scan!

Ontvang direct persoonlijk advies over welke aanpak het beste bij jou past.

Doe de website redesign scan

 

Gepubliceerd op 16 december 2019