Content en de customer journey: welk type content in welke fase?

Gepubliceerd op 5 oktober 2017
Ellen van Zutphen
Ellen van Zutphen Inbound Marketeer

Content is de motor van je (inbound) marketingstrategie. Met relevante content die aansluit bij de wensen en behoeften van jouw doelgroep kun je interessante leads genereren. Zoals gezegd doorloopt een potentiële klant een zogenaamde klantreis, of customer journey, door jouw bedrijf. Die reis begint met oriënteren en eindigt met een aankoop van jouw product of dienst. In elke fase van de customer journey heeft je klant echter behoefte aan andere informatie die in een andere vorm gepresenteerd wordt. Iemand die zich oriënteert heeft namelijk een bredere scope dan iemand die al precies weet welk product of dienst hij/zij wil aanschaffen. In dit blog leggen we je uit welk type content in elke fase van de customer journey het beste werkt.

Benieuwd naar wat de customer journey ook alweer precies inhoudt? Lees dan het blog
'Wat is de customer journey'.

De drie fasen van de customer journey

De customer journey kent drie fasen:

  • De oriëntatiefase: hierin beseft een (potentiële) koper dat hij/zij een probleem of uitdaging heeft.
  • De overwegingsfase: hierin definieert de (potentiële) koper zijn probleem of uitdaging en onderzoekt hij/zij de mogelijke oplossingen.
  • De beslissingsfase: de koper kiest voor een bepaalde oplossing en gaat over tot aankoop.

Wil je meer weten over de drie verschillende fasen van de customer journey? Lees dan het blog 'De drie fasen van de customer journey'.

Bereik je (potentiële kopers)

Om de customer journey voor jouw bedrijf in kaart te brengen, is het zaak dat je een aantal zaken onderzoekt en jezelf de juiste vragen stelt. Meer informatie daarover vind je in onze handige whitepaper: De customer journey, 10 succesvoorbeeldenWanneer je de customer journey voor jouw bedrijf in kaart hebt gebracht, kun je vervolgens aan de slag met het creëren van content voor elke fase van de customer journey. Een consument komt via verschillende kanalen en op verschillende momenten in aanraking met je bedrijf. Het is dus zaak dat je allerlei activiteiten via diverse middelen en kanalen uitrolt om je (potentiële) kopers ook daadwerkelijk te bereiken. De uitdaging daarin is om erachter te komen welke (typen) content voor jouw doelgroep effectief zijn en welke niet.

Typen content per fase

In de oriëntatiefase is het slim om content in te zetten in de vorm van:

  • Blogartikelen
  • Social media posts
  • E-books
  • Whitepapers
  • Onderzoeksrapporten c.q. certificeringen/cursussen

In de overwegingsfase kun je gebruik maken van content typen:

  • Expert guides
  • Webinars
  • Live interacties
  • Whitepapers met vergelijkingen tussen jou en je concurrentie

In de beslissingfase is het zaak om de juiste aanbieding op het juiste moment voor te schotelen. Dit werkt goed in de vorm van content typen als:

  • Case studies
  • Trial offers
  • Demo’s
  • Product gerelateerde informatie

hubspot-buyers-journey.jpg

 

Meer over de customer journey?

BureauVet-onlinemarketing-inboundmarketing-CTA-4-Customerjourney-whitepaper

Door jouw (potentiële) klant te voorzien van het juiste type content met daarin relevante informatie per fase van de customer journey overtuig je hem steeds een beetje meer van het voordeel van jouw product of dienst. Wil je meer informatie over de customer journey en de content per verschillende fasen? Download dan de whitepaper: ‘De customer journey, 10 succesvoorbeelden’.

Download whitepaper