Bureau Vet bij YoastCon 2017

6 november 2017

Op donderdag 2 november reisden een aantal Online Marketeers van Bureau Vet af naar Nijmegen om daar aanwezig te zijn bij YoastCon 2017, the practical SEO conference. Het evenement vond plaats bij De Vereeniging. In dit blogartikel delen we de highlights van deze enerverende dag.

Joost de Valk & Karl Gilis

YoastCon 2017 werd afgetrapt met een speech van Yoast eigenaar Joost de Valk. Na zijn openingsverhaal was het woord aan Karl Gilis. De Belg deed zijn afkomst eer aan door een interessant verhaal over conversie optimalisatie af te wisselen met de nodige humor. Op die manier wist hij met een bevlogen verhaal duidelijk te maken hoe je conversie optimalisatie aanvliegt en wat het teweeg kan brengen.

 De talk van Joost de Valk:

 

De talk van Karl Gilis:

 

Workshops YoastCon 2017

Na de openingsspeeches op het podium was het voor de bezoekers tijd om zich op te splitsen over diverse workshops. Zo belandde Ellen bij een verhaal over 'Yoast, behind the scenes', terwijl Rowena luisterde naar een sessie over Keyword Research. In deze sessie werd maar weer eens duidelijk gemaakt dat de gebruiker en zijn doelen centraal staan. Ook bij Keyword Research.

Vervolgens was er nog een tweede ronde met workshops. Rowena en Ellen sloten beide aan bij een workshop over accessibility. Rian Rietveld en Andrea Fercia zoomden in op het feit dat elke website toegankelijk moet zijn voor iedereen. Luister daarom naar je site zoals een blinde luistert. Rian:"Google is blind en doof, dus alles wat je doet voor accessibility is ook goed voor SEO."

Laura Crimmons & Marcus Tandler

Na de workshop ronde en een uitgebreide lunch was het weer tijd om te verzamelen in de grote zaal waar Laura Crimmons haar verhaal deed over linkbuilding. Ook vandaag de dag nog altijd een belangrijke SEO-factor waarop je als marketeer hele strategieën en campagnes los kunt laten. Vervolgens kwam Marcus Tandler op het podium. Marcus behandelde ruim 350 sheets in amper een half uur, wat op zich al een kunst was. Hij zoomde in op de SEO ontwikkelingen die voor de komende jaren van belang zullen zijn. Marcus: "Google is not using AI to make search better, Google is using search to make AI better." Hij voorspelt dat in 2024 niet Search maar AI Google's belangrijkste product zal zijn.

 

 

Drie take-aways van YoastCon 2017

YoastCon 2017 was voor (SEO) marketeers zeker de moeite waard om bij te wonen. Het was een dag boordevol nieuwe inzichten en interessante kennissessies. Hieronder delen we de drie belangrijke take-aways:

Voice search

Een belangrijk aspect dat bij meerdere presentaties van YoastCon aan bod kwam was 'voice search'. Naar verwachting zal in 2020 ongeveer 50% van de zoekopdrachten in Google in worden gegeven door middel van Voice Search (bron: ComScore). De belangrijkste verandering daarbij is dat je slechts één zoekresultaat krijgt en niet, zoals nu het geval is, meerdere op een pagina. Het wordt dus knokken om die ene positie.

Mobile-first index

Enkele weken geleden blogden we er al over op het Vet Blog, maar ook tijdens YoastCon kwam het onderwerp ter sprake: Google stapt op korte termijn over naar de mobile-first index. Daarbij gaat Google sites laten ranken op basis van de mobiele versie van de website. Mobiel wordt dus nog belangrijker. En zoals we al weten houdt Google, maar vooral de gebruiker, van een snelle website. Google kan dan meer pagina's indexeren in korte tijd. Site snelheid wordt een belangrijke ranking factor in de mobile-first index.

Lees blog: Responsive websites nog belangrijker door Mobile-first index

Kwaliteitscontent voor je gebruiker(s)

Het kan niet vaak genoegd gezegd worden: alles draait om kwaliteitscontent. Google's Artificial Intelligence wordt steeds beter. Hierdoor kan Google steeds beter inschatten welke content de meeste waarde biedt aan de lezer. Dunne content, zoals we dat in SEO termen noemen, wordt dus steeds minder waard. Het is zaak om goede copy aan te bieden op je website. Echter is goede content alleen niet genoeg, ook inkomende links blijven belangrijk.

Maar zoals altijd moet je vooral niet uit het oog verliezen dat alles draait om de gebruiker van de website. Google kijkt hoe gebruikers over je site navigeren en zich gedragen. Focus dus op hetgeen dat belangrijk is voor gebruikers en onthoud daarbij dat je een oplossing verkoopt, geen product. Zoals Karl Gilis dat zo mooi verwoordde: "Your visitors only care about themselves. They don’t care about you! So make your content about their needs – not yours.”

Meer informatie over SEO?

Inbound-marketing-cover-whitepaper.jpeg

Wil je meer informatie over SEO en de relatie tussen SEO en kwaliteitscontent? Lees dan onze whitepaper over Inbound Marketing. Daarin vertellen we je alles over het belang van goede content voor je gebruikers (en Google).

Meer informatie

 

Ellen van Zutphen
Ellen van Zutphen
Online Marketeer

Op de hoogte blijven van de nieuwste online trends?

Recente artikelen