Bureau Vet aanwezig bij hét grootste e-commerce event van de Benelux 

Op woensdag 24 en donderdag 25 januari vonden in de jaarbeurs in Utrecht de Webwinkel Vakdagen plaats. Dit was de 12e editie van de beurs die in de loop der jaren zelfs uitgegroeid is tot het grootste e-commerce event van de Benelux! De op donderdag aanwezige marketeers van Bureau Vet zagen dat vrijwel alle presentaties raakvlakken hadden met data science, realtime personalisatie en artificial intellegence. Hoogtepunt van de dag was de spreker die boven alles en iedereen uitsprong: Huub Vermeulen van bol.com. Benieuwd naar zijn verhaal? Lees dan vooral verder.

 

De verschillen tussen het Nederlandse en Belgische e-commerce landschap

De donderdag werd afgetrapt door Huub Vermeulen, algemeen directeur bij bol.com. Zijn presentatie ging over hoe bol.com probeert om het leven van Nederlandse en Belgische consumenten makkelijker te maken. In Nederland is het bedrijf groot geworden door naar haar klanten te kijken. Uiteindelijk werd het tijd om verder te kijken dan alleen Nederland. België leek uitermate geschikt voor expansie. Lekker dichtbij, dezelfde taal, althans dat dachten ze. In de praktijk bleek dat er kleine verschillen waren in:

Grootste E-commerce event
  • Zoektermen
  • Content
  • Assortiment 
  • Marketing & Klantenservice
  • Retailmomenten

Magnetron of microgolfoven?

Hoe komen die verschillen dan concreet tot uiting? Allereerst, in Nederland bleken producten andere benamingen te hebben dan in België. Wij Nederlanders spreken van een magnetron, terwijl dit in België een microgolfoven genoemd wordt. In België gebruiken ze andere toetsenborden dan in Nederland. Verder valt Moederdag op een andere dag. Je denkt nu misschien ‘Wat maakt het uit, die kleine verschillen?’, maar juist door in te spelen op deze verschillen is bol.com ook in België groot geworden.

Naast de taalverschillen tussen België en Nederland zijn er ook taalverschillen binnen Nederland te herkennen. Dit heeft niet alleen te maken met de verschillende regio’s. Het heeft ook te maken met de verschillen in leeftijdsfasen. Als vrijgezel ging je vroeger wellicht naar de tofste festivals. Echter, alles verandert wanneer jij op een festival de liefde van je leven ontmoet. Een aantal jaar later ben jij niet meer op zoek naar festivalartikelen, maar heb jij pampers nodig voor je baby. Bol.com zal jou dan ook geen festivalartikelen meer tonen. Zij volgen je door jouw leven heen.

Acht miljoen websites voor acht miljoen klanten

De grote hoeveelheden data zorgen ervoor dat bol.com een gepersonaliseerd aanbod kan bieden aan iedere consument. De webshop streeft ernaar om in de toekomst een site te bouwen die volledig uit losse modules is opgebouwd. Dit maakt het wellicht ooit mogelijk om acht miljoen websites voor acht miljoen klanten te bouwen. 

Dit is echter pas het begin. Op de dag dat je denkt dat je klaar bent ga je de wedstrijd namelijk verliezen. Consumenten bewegen, dat betekent dat deze acht miljoen websites er de volgende dag weer compleet  anders uit moeten zien. 

Realtime personalisatie op basis van data

Wil jij mee met jou concurrenten? Zorg er dan voor dat jij de juiste data van jouw consumenten vergaart, zodat jij vervolgens een gepersonaliseerd aanbod aan kunt bieden met behulp van artificial intelligence (AI). Dit is software die reageert op data of impulsen uit hun omgeving, en op basis daarvan zelfstandig beslissingen neemt. Een revolutie in de digitale wereld is al volop gaande. Het is nu aanhaken óf afhaken.  

Interessant?

Lijkt het jou leuk om eens verder te praten over bovenstaande en andere marketingontwikkelingen? Neem dan gerust eens contact op met Bureau Vet. Onze marketeers gaan graag het gesprek met je aan!

Informatie aanvragen

Gepubliceerd op 30 januari 2018