Awwwards conference - UX Design

Michiel Thomassen
Michiel Thomassen Creative Designer

De Awwwards conference, voor vrijwel iedere designer een MUST om naar toe te gaan. Echter zijn de tickets wel aardig aan de prijs. Bij de jaarlijkse Awwwards conference komen de grootse digitale architecten, designers en curatoren bij elkaar. Zij komen samen in iconische steden over de hele wereld en delen met het publiek hun best bewaarde geheimen. Tijdens mijn bezoek aan de Awwwards conference in Amsterdam (28 & 29 januari 2016) stond er één onderwerp centraal, namelijk UX Design.

De rol van UX Design wordt steeds belangrijker binnen de internetwereld en thank god for it! Bij UX Design wordt de bezoeker van een website namelijk centraal gesteld en juist niet de opdrachtgever. UX Design wordt vaak onderschat, wat zonde is omdat het van hele grote waarde kan zijn. Hieronder een beknopte samenvatting van alle zaken die duidelijk moeten zijn alvorens er een passend idee kan worden verzonnen voor een website:

Doelen van de organisatie

Eén van de belangrijkste onderdelen is het beschrijven van het doel voor het bedrijf. Het is van belang om hier ook regelmatig naar terug te kijken, zodat je altijd het doel voor ogen houdt. Iedereen uit het projectteam kan er met zijn of haar expertise voor zorgen dat de doelen worden behaald.

Doelgroepen

Bij een website is het heel belangrijk om doelgroepen te definiëren. Dit zijn immers de mensen die de website gaan gebruiken. Het is van belang dat je deze doelgroepen door en door kent, zodat de website hier volledig op kan worden afgestemd. De UX (user experience) van een website sluit namelijk veel beter aan als je precies weet voor wie de website wordt gemaakt. De website sluit zo volledig aan bij de wensen en behoeften van de doelgroep. Op deze manier komt een bezoeker vaker terug en wordt het al snel een trouwe klant.

Persona’s

Persona’s vertegenwoordigen de doelgroep die daarmee een naam en een gezicht krijgt. De doelgroep wordt op die manier als het ware tot leven gebracht. Persona’s zijn dan ook een ideaal hulpmiddel voor UX Design. Persona’s helpen je om praktisch vanuit de bezoeker naar je website te kijken.

Awwwards conference - UX Design

Lees hier alles over Inbound Marketing

Scenario’s

Om te kunnen bepalen welke interacties er nodig zijn op de website is het handig om gebruik te maken van scenario’s. In een scenario wordt beschreven welke stappen een gebruiker maakt om zijn doel te bereiken. We gebruiken scenario’s om behoeftes, wensen en problemen te ontdekken die de doelen van je gebruikers kunnen beïnvloeden.

UX Design

Nu het doel en de doelgroepen duidelijk zijn is het tijd om aan de slag te gaan met UX Design. Met de gebruiker in het achterhoofd kan er gestart worden met de eerste stappen richting de ontwikkeling van een website. Om ervoor te zorgen dat de website effectief, efficiënt en naar tevredenheid kan worden gebruikt is het noodzakelijk dat er verschillende technieken toe worden gepast.

Cardsorting

Bij cardsorting wordt ieder onderwerp van de website uitgeschreven op een stukje papier. Met behulp van de stukjes papier kunnen de testpersonen een menu samenstellen. Zij kiezen daarbij zelf uit welk onderwerp een hoofd-item van het menu wordt en welke items sub-items worden. Wanneer je een websitemenu samen laat stellen door de daadwerkelijke gebruikers, dan is er een hele grote kans dat het menu erg goed gaat scoren op het gebied van UX.

Awwwards conference - UX Design

User testing (clicable wireframes)

Wanneer de indeling van het menu is bepaald kan er aan de slag worden gegaan met het opzetten van zogenaamde wireframes. Om te testen of de indeling die jij voor de gebruikers hebt bedacht daadwerkelijk aansluit bij de wensen van die gebruiker is het verstandig om de wireframes te testen. Dit testen is mogelijk met behulp van een clickable wireframe. Een gebruikerstest geeft goed inzicht in de efficiëntie en effectiviteit van je website. Bovendien kun je een dergelijke test op verschillende manieren uitvoeren, van zeer eenvoudig tot erg uitgebreid.

A/B test

Wanneer er voor een bepaald probleem twee of meer ontwerpoplossingen zijn is het mogelijk om met behulp van A/B-testing te ontdekken welke oplossing het beste aansluit bij de wensen en behoeften van de gebruikers. In een A/B-test kun je twee versies van een pagina maken om deze te testen. Een websitegebruiker krijgt dan random één van de twee versies voorgeschoteld, zonder dat hij of zij weet dat hij onderdeel uitmaakt van een A/B-test. Na afloop van de test wordt er bekeken welke pagina het beste heeft gepresteerd.

Naast deze voorbeelden zijn er nog veel meer methodes die gebruikt kunnen worden om UX Design toe te passen. Het belangrijkste van UX Design is dat je altijd de gebruiker op de eerste plaats moet zetten, alleen op die manier krijg je de beste User eXperience op je website.

New call-to-action

Gepubliceerd op 30 januari 2016