5 designpunten die niet op jouw website mogen ontbreken!

Michiel Thomassen
Michiel Thomassen Creative Designer

Anno 2015 is het belangrijk dat je een B2B website ontwerpt die aansluit bij de wensen en behoeften van jouw doelgroep. De gebruiker moet ervaren dat het een website is die fijn is om mee te werken. Waarom is dat belangrijk? Allereerst omdat de concurrent op het internet slechts een paar klikken van je vandaan is. Wanneer een site een te lange laadtijd kent of niet fijn functioneert, dan zullen de gebruikers van de website geen seconde twijfelen en de overstap maken naar een andere site. Maar wat kun je op jouw website doen om de gebruikerservaring zo aangenaam mogelijk te maken? In dit blog krijg je vijf tips die je op weg helpen bij het realiseren van een betere gebruikerservaring voor je klant(en).

Tip 1: Zorg voor een duidelijke navigatie

Een duidelijke navigatie houdt niet alleen in dat je de juiste woorden moet gebruiken, maar heeft ook te maken met hoe alles eruit ziet. Zorg ervoor dat de navigatie altijd bereikbaar is! De navigatie is immers de ruggengraat van je website, want hiermee kunnen gebruikers door jouw website heen klikken. Wanneer de navigatie visueel niet aansluit bij de rest van de pagina, dan kunnen gebruikers daar moeite mee hebben omdat ze niet in één oogopslag kunnen zien waar ze zich ergens bevinden. Dat kan behoorlijk wat frustratie opwekken. Voor iedere gebruiker moet duidelijk zijn wat er achter een menu(knop) zit. Vermijd daarom zoveel mogelijk vakjargon en houd het duidelijk en simpel. Niets is immers frustrerender dan het af moeten gaan van verschillende menu-items, omdat je niet kunt vinden waar je naar op zoek bent.

Tip 2: Een snelle laadtijd van je site is een must

Tegenwoordig kunnen we met ieder gewenst apparaat online, waar en wanneer we maar willen. Daardoor wordt er veel gevraagd van je website. De laadtijd is een factor die daarbij een grote rol speelt. Niet iedereen is namelijk in het bezit van razendsnel internet. Zorg er daarom voor dat je ook voor gebruikers die gebruik maken van 3G een snelle website neer kunt zetten. Wanneer een website immers niet binnen een aantal seconden geladen is dan verlies je een groot deel van je (potentiële) bezoekers.

Download whitepaper

Tip 3: Maak je teksten scanbaar

Gebruikers lezen de teksten op je website vaak maar één keer. Het merendeel van je websitebezoekers scant voornamelijk teksten en leest alleen de teksten die voor hen interessant lijken te zijn. Daarom zijn titels en tussenkopjes in een tekst extra belangrijk. Daarmee kun je de gebruiker triggeren om de tekst te gaan lezen. Maak het de gebruiker daarom makkelijk en zorg ervoor dat teksten op je website goed scanbaar zijn. Maak visueel goed duidelijk welke teksten het belangrijkste zijn om te lezen. Gebruik bijvoorbeeld tussenkoppen om lange artikelen goed leesbaar te houden en zorg voor tussentijdse opsommingen om het overzicht te behouden.

Tip 4: Call to actions moeten overduidelijk zijn

Call-to-actions, zoals buttons en andere knoppen op je website zo mooi worden genoemd, moeten zorgen voor conversie op je website. Daarom moeten call-to-actions in één opslag duidelijk zijn en direct de aandacht trekken van de bezoeker. Het draait tenslotte om het aanzetten tot actie en dat is de reden waarom je een bezoeker naar je website toehaalt. Geef de call-to-action daarom altijd een duidelijke en korte naam en zorg ervoor dat de kleur van de knop of button voldoende contrast heeft met de rest van je website. Wat betreft het kleurgebruik; er zijn een aantal kleuren die stukken beter converteren dan anderen. Dat zijn de kleuren rood, groen en oranje. Je kunt echter niet alleen met kleur de aandacht trekken, ook de grootte van de knop of het lettertype en eventueel hoofdlettergebruik kunnen zorgen voor extra aandacht. Het lijken details, maar het zijn allemaal factoren waar goed over nagedacht dient te worden.

Tip 5: Zorg voor genoeg interne links

Het is geen must om er binnen je website voor te zorgen dat een gebruiker met een minimum aan kliks een pagina kan bereiken. Een gebruiker vindt het namelijk helemaal niet erg om wat vaker te klikken, het moet hem alleen niet te veel moeite kosten. Wanneer jij een gebruiker in de content de mogelijkheid geeft om verder door jouw website heen te gaan wordt dit juist als prettig ervaren. Je geeft de gebruiker dan de mogelijk om dieper in de materie te gaan op het moment dat hij dat wil. En heeft een gebruiker daar op dat moment juist geen zin in, dan klikt hij gewoon niet.

Keep it simple!

Na het lezen van deze vijf tips rondom het design van je website ben je weer eens stapje dichter bij de realisatie van een succesvolle website gekomen. Waar je ook voor kiest, het staat in elk geval als een paal boven water dat je een gebruiker of bezoeker niet te veel moet laten nadenken. Houd daarom altijd in je achterhoofd: “Keep it simple!”. Kom je er zelf echter niet helemaal uit en wil je graag meer weten? Laat dan een berichtje achter via social media of het contactformulier op deze site. De designers van Bureau Vet vertellen je graag meer over de do’s en dont’s op designgebied!

Bureauvet-online-succesvolle-website-whitepaper-50tips

Gepubliceerd op 5 oktober 2015