6 redenen waarom Inbound Marketing niet past bij jouw bedrijf

Sef Heldens
Sef Heldens Inbound Marketeer

Bij Bureau Vet zijn wij stapelgek op de Inbound Marketing-filosofie. Dagelijks werken we voor honderden klanten om ze te helpen aan een solide stroom van kwalitatieve leads. Maar hoe gek het ook klinkt: Inbound Marketing is niet voor iedere organisatie geschikt. We zien namelijk ook dat bedrijven gedurende het Inbound Marketing traject afhaken. Dat heeft verschillende redenen, maar we leggen de 6 belangrijkste aan je voor.  

1. Je hebt geen groeiambitie

Voor elke organisatie is het belangrijk om bedrijfsdoelstellingen te formuleren. Het geeft focus, verhoogt de motivatie van werknemers en het geeft richting. Groeien, is een vaak geziene doelstelling bij bedrijven. Of dit nu is door het aantrekken van nieuwe klanten of doordat uit bestaande klanten meer rendement gehaald moet worden. Maar een bedrijf (snel) laten groeien kost structuur, geld en een goed plan. Niet elke ondernemer wil dat. Voor deze ondernemers heeft Inbound Marketing geen zin. 

2. Je wilt direct resultaat zien

Het Inbound Marketing-traject heeft een lange adem nodig. Om succesvol te zijn, moet je in de eerste periode veel tijd vrijmaken voor de productie van waardevolle content. Denk hierbij aan blogs, infographics, landingspagina's en premium content zoals whitepapers of case studies. Dit proces van creatie heeft tijd nodig. Daarnaast kost het tijd voordat je content gerankt wordt in Google. Dus ben je ongeduldig of wil je snel resultaat zien? Dan past de Inbound Marketing-filosofie niet bij je. Het is een marathon, geen sprint. 

3. Je gelooft niet in de kracht van content

De Inbound Marketing-filosofie draait om het produceren van waardevolle content die je doelgroep helpt in alle fases van zijn klantreis. Maar wellicht gaat jouw voorkeur wel uit naar Outbound Marketing, denk hierbij aan advertenties plaatsen zonder specifieke targetting, telefonische verkoop, direct mails en reclames. Wellicht hebben soortgelijke acties in het verleden aangetoond dat deze strategie werkt voor jouw organisatie en geloof je in de kracht van Outbound Marketing. Waarom zou je dan overstappen?

4. Marketing en Sales werken niet samen

Om de Inbound Marketing-aanpak te laten slagen, is het van belang dat de afdeling Marketing en Sales zeer nauw samenwerken. Deze twee afdelingen functioneren nog te vaak als twee aparte afdelingen binnen een bedrijf. Geen ideale situatie, want de twee hebben elkaar nodig: bij het genereren van gekwalificeerde leads heeft marketing de input van Sales nodig. De Sales-afdeling dient uiteraard de leads adequaat op te volgen en terug te koppelen wat de kwaliteit van de leads is. Is er geen alignment tussen Sales en Marketing, ga daar dan eerst mee aan de slag voordat je aan Inbound Marketing denkt.

5. Je website is (nog) niet klaar voor Inbound Marketing

Jouw website is het belangrijkste middel om Inbound Marketing te realiseren. Dat is namelijk de plek waar je je content aanbiedt, waar je jouw potentiële klanten naar toe wilt leiden en waar je deze websitebezoekers om kunt zetten naar leads. Jouw website moet niet alleen visueel aantrekkelijk zijn maar juist ook functionaliteiten bevatten om content toe te voegen die leads aantrekt en converteert. Ben je benieuwd hoe je je website klaar maakt voor Inbound Marketing? Download onze whitepaper: zo maak je jouw website klaar voor Inbound Marketing.

6. Jouw doelgroep oriënteert zich niet online

Inbound Marketing is erop gericht dat er een goede online aanwezigheid is. Essentieel hierbij is dat jouw website en content organisch goed gevonden worden door zoekmachines en via Social Media zichtbaar is bij de juiste personen. Maar als uit onderzoek blijkt dat jouw doelgroep zich niet online oriënteert heeft een Inbound Marketing-aanpak weinig zin. 

En?

Denk je dat Inbound Marketing geschikt is voor jouw bedrijf? Of wil je graag nog meer weten over de Inbound Marketing methode? Download dan hier onze whitepaper 'Wat is Inbound Marketing'. Heb je vragen? Je kunt altijd een call inplannen met Erik Verpoort voor meer informatie. 

New Call-to-action

Gepubliceerd op 6 augustus 2020