3 marketing automation trends voor 2019

Gepubliceerd op 28 november 2018
Levi Meulensteen
Levi Meulensteen Inbound marketeer

Ook in 2019 ontwikkelt de technologie zich in razendsnel tempo. Bedrijven die niet de juiste digitale kennis in huis hebben, raken steeds verder achter. Dat wil je als marketeer of eigenaar natuurlijk koste wat kost voorkomen.  Om je voor te bereiden op het nieuwe jaar vertellen we in dit blogartikel drie marketing automation trends voor 2019.
Hiermee wordt het iets makkelijker om je in de snel digitaliserende marketing omgeving te handhaven.
 

Wil je alvast meer informatie over marketing automation? Download dan onze whitepaper.

Download de whitepaper

Trend 1: Leadscoring

Leadscoring is een hulpmiddel waarbij je een score toekent aan elke lead in je CRM of marketing automation systeem. Deze score wordt bepaald aan de hand van verschillende criteria zoals:

  • Demografische gegevens (zoals afstand tot bedrijf)

  • Gedragsgegevens (zoals klikgedrag, leesgedrag of downloadgedrag op jouw website)

  • Sociale informatie (zoals veel likes of comments op Facebook posts)

Via deze criteria kan voorspelt worden of een lead marketing qualified is of al klaar is om benaderd te worden door sales. Als je weet wie je gekwalificeerde leads zijn dan kun je relevante content maken en delen  via het juiste kanaal.
Op deze manier zijn marketing en 
sales beter op elkaar afgestemd doordat marketing de potentiële klant klaarstoomt en op het juiste moment overdraagt aan sales om te benaderen. 

Een tool die wij bij Bureau Vet veel gebruiken om leadscoring te automatiseren is HubSpot.

Trend 2: Micro momenten in de customer journey

Vandaag de dag worden consumenten overspoeld met reclameboodschappen waardoor we op een punt komen waarop we de informatie niet meer kunnen verwerken. Hierdoor is het extra lastig om de aandacht van de (potentiële) lead te trekken.
Volgens Googles 
marketingteam zijn er dagelijks zo’n 150 micro momenten waarop (potentiële) leads een beslissing nemen over wat ze online lezen, doen of kopen.

Met een marketing automation tool zoals HubSpot kun je deze micromomenten in de customer journey in kaart brengen. Zodat je jouw boodschap op het juiste moment en op de juiste plek kunt communiceren naar je  (potentiële) lead.

Bij Bureau Vet doen we dit aan de hand van customer journey workshops waarin we de gehele customer journey inzichtelijk maken.

Trend 3: Kunstmatige intelligentie (AI)

Door gebruik te maken van kunstmatige intelligentie (AI) kan het gedrag en de behoeften van (potentiële) gebruikers bijgehouden worden.
AI kan vervolgens slimme en zelfstandige 
suggesties doen over interesses van jouw publiek in de verschillende fases van de customer journey.  

Als iemand zich bijvoorbeeld voor jouw nieuwsbrief inschrijft wordt er automatische een welkomst e-mail verstuurd. Op basis van klikgedrag op deze e-mail en vervolgens je website website ontvangen gebruikers de juiste, voor hun op dat moment, relevante informatie. Met deze technologie worden de taken eenvoudig en werk je een stuk productiever.

Conclusie

Door het inzetten van marketing automation kun je jouw potentiële leads op het juiste moment in de juiste fase van de customer journey met de juiste boodschap geautomatiseerd benaderen. Aan de hand van vertoond gedrag van de (potentiële) lead kan een score toegekend worden zodat deze op het juiste moment overgedragen kunnen worden aan sales. 
Door de inzet van marketing automation wordt er tijd bespaard en kan er productiever gewerkt worden.

Meer informatie over marketing automation?

Wil je meer informatie over marketing automation? Download dan onze handige whitepaper en lees meer over wat marketing automation is, wat de voordelen zijn en welke mogelijke tools er zijn.

Wil je graag wat hulp bij het implementeren van marketing automation of een vrijblijvende HubSpot demo? Neem dan gerust contact op met Bureau Vet.

BureauVet-onlinemarketing-inboundmarketing-CTA-7-Marketing automation-whitepaper