3 marketing automation trends voor 2018

Ellen van Zutphen
Ellen van Zutphen Inbound Marketing & Sales Consultant

Ook in 2018 ontwikkelt de technologie zich in een razend tempo. Dit heeft invloed op zowel bedrijven als consumenten. Bedrijven die niet de juiste digitale kennis in huis hebben, raken steeds verder achter. Dat wil je natuurlijk voorkomen. Om je voor te bereiden op het nieuwe jaar vertellen we in dit blogartikel drie marketing automation trends voor 2018.

Trend 1: Realtime dynamische content 

Dat je een verbinding aan moet gaan met je klanten om hun behoeften te begrijpen is niets nieuws onder de zon. Met deze informatie verrijk je namelijk de informatie rondom jouw buyer personas die de basis vormen om jouw doelgroep te kunnen segmenteren. Helaas segmenteren we vaak nog door middel van standaard categorieën, zoals leeftijd, geslacht en aankoopgeschiedenis. In 2018 is het belangrijk dat we ons gaan focussen op multidimensionale profielen, waarbij er gekeken wordt naar:  

  • Welke kanalen je doelgroep gebruikt 
  • Op welke momenten je er moet zijn 
  • Welk type content het beste aanslaat  

Met deze informatie kun je content gaan hyperpersonaliseren. Denk aan contentblokken, afbeeldingen, links en buttons; deze kunnen stuk voor stuk optimaal gepersonaliseerd worden. Wanneer je nog een stap verder wilt gaan kun je bijvoorbeeld dynamische placeholders in een nieuwsbrief plaatsen. Dit soort content wordt pas gevuld op het moment dat de nieuwsbrief wordt geopend, waardoor de content bepaald kan worden aan de hand van weersomstandigheden, het apparaat waarmee de nieuwsbrief geopend wordt, de locatie of het tijdstip. Een belangrijke ontwikkeling in het versterken van engagement met je klant! 

Download de whitepaper

Trend 2: Voorspellen van converterende leads 

De uitdaging voor de marketingafdeling is dat zij de marketingactiviteiten moeten blijven optimaliseren. Binnen de doelgroep bevinden zich subdoelgroepen, welke verschillende problemen en behoeften hebben. Door middel van geoptimaliseerde marketingactiviteiten kun je de losse groepen beter bereiken. Wanneer dit handmatige optimalisatieproces te arbeidsintensief wordt vanwege de groeiende hoeveelheid leads en het proces bewezen succesvol is, wordt het tijd om te investeren in marketing automation. 

Trend 3: Artificial Intelligence voor maatwerk

Marketing automation vergt handmatige input en continue monitoring. Om deze menselijke taak uit het proces te halen, worden in 2018 op artificial intelligence gebaseerde marketingautomation-tools gebruikt. Het platform zorgt er dan zelf voor dat alle interacties tussen het bedrijf en de klanten in de gaten gehouden worden. Met deze data blijft het platform de persona’s updaten. Daarna ben je in staat om de online beleving van je klanten te veranderen. Artificial intelligence kan je helpen bij het personaliseren van de communicatie, bij het kiezen van de juiste content en bij het geven van de juiste suggesties voor ieder individu. Tot slot kan het leads naar de volgende stap in de customer journey helpen. 

Meer informatie over marketing automation?

Naast deze drie trends zijn er uiteraard nog meer marketing automation trends voor 2018. Wij helpen je graag met de 4 stappen om marketing automation in gang te zetten. Wil je meer informatie over marketing automation? Download dan onze handigwhitepaper en lees meer over wat marketing automation is, wat de voordelen zijn en welke mogelijke tools er zijn.

Wil je graag wat hulp bij het implementeren van marketing automation of een vrijblijvende HubSpot demo? Neem dan gerust contact op met Bureau Vet. 

BureauVet-onlinemarketing-inboundmarketing-CTA-7-Marketing automation-whitepaper 

Gepubliceerd op 22 maart 2018